Письмове додавання і віднімання трицифрових чисел. Складена задача на три дії, 4 клас
03.03.2014, 20:28
Математика, 4 клас
Тема. Письмове додавання і віднімання трицифрових чисел. Складена задача на три дії.
Мета: узагальнити вміння виконувати письмове додавання і віднімання трицифрових чисел; удосконалювати вміння учнів розв’язувати складені задачі на три дії; розвивати пам’ять та логічне мислення; виховувати інтерес до мате- матики.
Хід уроку I. Організація класу Доброго ранку! Доброго дня! Хай плещуть долоньки, Тупають ніжки, Працюють голівки І сяють усмішки. Доброго ранку! Доброго дня! Бажаєте ви, бажаю вам я!
ІІ. Вступна бесіда. «Казка про дівчинку та веселочку»
Жила собі на світі весела та добра дівчинка Насточка. Вона дуже любила квіти, метеликів, травичку, тепле та веселе сонечко. А ще з великим захопленням дивилась на веселку, бо їй здава- лось, що вона була жива і завжди кликала дівчинку до себе.
ІІІ. Хвилинка каліграфії.
- А скільки кольорів має веселка? (7) - Так, вірно. Саме цю «чарівну» цифру ми з вами будемо писати. Письмо рядка цифри 7.
Одного разу, після грози, на все небо розкинулась чарівна веселка. Насточка вирішила побігти на луг, щоб сплести віночок та стати схожою на веселочку.
ІV. Усний рахунок
- А щоб допомогти дівчинці зібрати квіти, потрібно розв’язати приклади:
600 – 40 520 + 410 700 – 400
500 + 500 640 + 350 599 + 1
( 560, 930, 300, 1000, 990, 600)
- Діти, а скільки прикладів ми розв’язали? (6) А скільки зібрали квітів? (6) - Та у веселки сім кольорів. Де ж загубилася сьома квіточка?
Насточка почала шукати. Йшла та по дорозі зустріла Фею – Веселку. - Фею – Веселочка, чи не бачила ти фіолетової квітки? - Бачила. Але злий Вовк сховав квітку, щоб більше ніхто не міг нею милуватися, а від цього і на веселці пропав колір. Не знаю що і робити. - Не сумуй, я знайду Вовка і заберу квітку. - Тоді ходімо. Але подорож буде складною. Приготуйся до випробувань! - А ви, діти, згодні допомогти Насточці?
V. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми разом з Насточкою відправимось у подорож, закріпимо свої знання у додаванні та відніманні трицифрових чисел, повторимо таблиці множення та ділення, будемо розв’язувати цікаві задачі. Рушаймо!
VI. Застосування знань, вмінь і навичок учнів.
- А ось і перше випробування. Насточці потрібно перейти річку, а для цього необхідно розв’язати «Ланцюжок з хвильок»
6 8 + 6 : 9 7 – 42
VІІ. Історична «Хвилинка – цікавинка».
- Діти, а чи знаєте як виникли математичні знаки «+» і «-»? Повідомлення. Знаки «+» і «-» - широко застосовувались в торговій практиці купцями, які торгували вином, і перевозили його на ось таких човнах у діжках. На порожніх діжках ставили символ «-», який позначав зменшення. Якщо діжку заповнювали вином, то знак «-» Закреслювали і виходив знак «+», що позначав прибуток. Символи «+» і «-», як математичні знаки для операції додавання і віднімання ввів у ХV ст. Я. Відман. До появи знака «+» писали 3 і 4, 6і 8 надалі дію додавання почали записувати за допомогою позначки «+» Цими символами користуються і зараз для запису дій додавання і віднімання.
VІІІ. Застосування знань, навичок і вмінь учнів.
1. Розв’язування прикладів біля дошки з коментуванням.
- З човна впали діжки, необхідно їх повернути, а для цього потрібно вирішити приклади: +285 +639 -845 -750 154 284 523 169 439 923 322 581
- Добре, ось ми і повернули діжки. Тепер Насточка може вирушати далі. - Дівчинка поспішила у дорогу та натрапила на Зайчика, який сидів і плакав. Зайчик сумував, бо був найслабшим у лісі та усього боявся. - Давайте, допоможемо зайчику стати сильним та спритним, разом виконавши фізкультхвилинку.
2. Фізкультхвилинка «Зайчик» Білий зайчик сів і жде, Спритно вушками пряде. Зимно зайчику стояти, Треба трошки пострибати. Скік-скоки, скік-скоки, Ще зроби чотири кроки.
- Тепер нашому Зайчику стане тепліше та веселіше. А ми з вами спробуємо ще навчити його розв’язувати задачі, щоб стати розумним.
Задача для Зайчика 3. Робота з підручником. Задача №711(стор.107) а) ознайомлення із змістом задачі (читаю задачу сама,а потім самостійно учні. Для кращого сприймання і усвідомлення змісту задачі використовую скорочений запис.)
б) усвідомлення змісту задачі:
- Про що йде мова в задачі? - Про що запитується в задачі? - Чи можна відразу відповісти на це запитання? - Що треба знати, щоб дізнатися, скільки кущів їм залишилось посадити? - Чи можемо дізнатися, скільки кущів посадили разом мама і Оленка? - Чи можемо дізнатися, скільки кущів посадила Оленка?
в) складання плану:
- Отже, на скільки дій задача? (3) - Про що дізнаємось першою дією? ( Скільки кущів посадила Оленка) - Про що дізнаємось другою дією? (Скільки кущів посадили) - Про що дізнаємось третьою дією? (Скільки залишилося посадити)
г) розв’язання задачі: (Записується з коментуванням на дошці і в зошитах)
1) 316 – 120 = 196(кущ.) - посадила Оленка. 2) 316 + 196 = 512(кущ.) - посадили всього. 3) 650 – 512 = 138(кущ.) – залишилось. Відповідь: 138 кущів. - Молодці! Ви гарно попрацювали. Та не слід забувати про квіточку для веселочки, адже вона досі не має фіолетового кольору. Тож разом із Насточкою рушаймо в путь!
Довго йшла дівчинка та раптом натрапила на двох маленьких поросяток. Вони сварилися та ніяк не могли поділити монетки, які розсипались із мішечків. - Дітки, не залишимо маленьких у біді та разом із Насточкою допоможемо їм. А для цього нам необхідно попрацювати в парах та дібрати потрібні цифри на монетках.
- Давайте перевіримо і дізнаємось, яка пара змогла допомогти Поросяткам. +237 -834 447 655 684 179 - Які відповіді ви отримали? - Одержали суму 684, різницю 179. - Отже, монетки з відповіддю 684, випали з мішечка першого поросятка. А монетки з відповіддю 179 – з мішечка другого поросятка. Пари, які не припустилися помилок і вірно виконали завдання можуть повернути монетки поросятам. - Готові продовжити подорож? Та спершу, давайте трохи розімнемо наші пальчики і пригадаємо гарного Зайчика. Фізкультхвилинка «Пальчики»
Наші малі пальчики Стрибають, як зайчики. Літають, як горобчики, Крокують, як хлопчики. 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 Скільки пальців на руці, Хором скажемо ми всі – 5!
- Непомітно Насточка натрапила на Вовка, який сидів на галявині під чарівною ялинкою. Насточка попросила, щоб Вовк повернув квіточку, він погодився, але за однієї умови… - Вам, дітки, необхідно в останній раз допомогти дівчинці та виконати самостійну роботу.
Х. Самостійна робота.
- Та працювати ви будете не самі, а з допомогою «Умсиків» ( У кожного учня на партi знаходяться картки у виглядi хлопчикiв - «Умсикiв». «Умсики» - це групи учнiв, якi розподiляються за рiвнем здiбностей. Вони мають рiзнокольоровi шапочки на яких вказана максимальна кiлькiсть балiв.)
РОЖЕВА ГРУПА «УМСИКІВ» (Математичний диктант.) ОРАНЖЕВА ГРУПА «УМСИКІВ» (Математичний тренажер.) ЖОВТА ГРУПА «УМСИКІВ» («Ланцюжок прикладів») ЗЕЛЕНА ГРУПА «УМСИКІВ» (Завдання на картках.) СИНЯ ГРУПА «УМСИКІВ» (Приклади на порівняння.)
(Перевірка самостійної роботи. Оцінювання.) - Добре. Бачу ви всі завдання виконали, тож Вовку прийдеться віддати Фіалочку дівчинці. Насточка взяла фіалочку. Та Вовку стало соромно за свій вчинок, тож він вирішив допомогти дівчинці скоріше повернутися. Вовк подарував Насточці чарівну повітряну кульку на якій вона повернулась додому, де її чекала Фея – Веселочка. Дівчинка віддала їй фіалочку, фея доторкнулась чарівною паличкою до квітки, потім підняла вгору, аж до самого неба і веселка радісно заграла всіма кольорами.
ХІ. Підсумок уроку. 1. Бесіда. - Дякую, тобі Насточка, і вам, дітки за допомогу. - А що цікавого ви робили під час подорожі? - Кого зустріли? Як ви їм допомагали? - Чому навчали героїв? - Молодці, за таку плідну роботу і допомогу, я хочу ввіддячити вам та трохи почарувати над тим, щоб всі ви отримали гарні оцінки. (Оцінювання учнів.) ХІІ. Домашнє завдання. Повторити таблицю множення числа 9, • «УМСИКИ», * «УМСИКИ» - № 705 (Накреслити такий самий чотирикутник і відрізком поділити його на п’ятикутник і трикутник. • «УМСИКИ» - № 712(2 стовбчик), * «УМСИКИ» - №712(3 стовбчик), розв’язати письмово 2 приклади на додавання і віднімання.