Тема уроку. Поспішайте робити добро
Мета уроку. Розширити поняття учнів щодо людських чеснот, ознайомити з поняттям «добро», розкрити моральний зміст доброти, сприяти в учнів мотивації до добрих і гуманних вчинків; розвивати уміння висловлювати власні судження; виховувати бажання творити добро, здатність боротися проти зла.
Обладнання: картки для роботи в парах, для самостійної роботи, кольорові олівці, мультимедійний екран, комп’ютер з програмою Power Point
Підготувала. Вчитель початкових класів. Бобрик Н.В
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Психологічний настрій
- Добрий день, діти! Дуже важливо починати будь – яку справу з хорошим настроєм. Давайте візьмемося за руки , передамо тепло своїх долоньок один одному. Посміхнемося сусіду зліва і справа (Діти беруться за руки, посміхаються сусіду зліва і справа)
- Побажаємо одне одному удачі та плідної праці.
2.Вправа «Очікування»
( слайд 1)
У вас на партах, діти, лежать метелики. Візьміть їх в свої долоньки і нашепчіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, що ви сподіваєтесь дізнатися, чого навчитися. Метелики покладіть на край парти, хай вони будуть з вами на протязі всього уроку. А в кінці уроку ми дізнаємося чиї сподівання справдилися.
ІІ. Обґрунтування навчання
( слайд 2)
Сьогодні на уроці ми будемо
- дізнаватись нове і ділитись інформацією
- працюватимемо в парах та в групах
- виконаємо самостійну роботу
- вчитимемося висловлювати свою думку
- отримаємо задоволення від уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Передбачення
(слайд 3)
Тема нашого уроку «Поспішайте робити ….»
- Діти, ви зрозуміли, про що йтиме мова на уроці?
- Я також не зрозуміла.
- А що ж можна поспішати робити? ( відповіді дітей)
2. Кросворд
- А чи правильні були ваші відповіді, ми дізнаємося як прочитаємо ключове слово кросворду
1.Розтопить серце всякого сердечне слово …. ( дякую)
2. Зазеленіє навіть старий пень, коли почує …. (добрий день)
3. Якщо ми їсти вже не в силі,
То скажем мамі що? (спасибі)
4. Коли згасає сонце й зоря ляга на плечі,
Серед знайомих голосів ми чуєм …(добрий вечір)
5. Щоб зустрітися знову в годину призначену,
Кажу щиро завжди ( до побачення)
( слайд 4 - 10)
Молодці. Прочитайте ключове слово ( добро)
3.Повідомлення теми уроку
- Тож тема нашого уроку ПОСПІШАЙТЕ РОБИТИ ДОБРО
(слайд 11)
4. Стратегія «Мікрофон»
- А що ж таке добро? Що означає бути добрим? (відповіді дітей)
Бути привітним, людям радіти
Кажуть в народі: «Бажати добра»
В радості й горі хліб розділити -
Ціла наука для нас, дітвора
ІV. Усвідомлення змісту
1. Робота з тлумачним словником
(слайд 12)
Зверніть увагу!
Добро – це корисна справа, вчинок, чутливе, дружнє ставлення до оточуючих
Так написано в тлумачному словнику української мови. «Не одежа красить людину, а добрі діла» - так говорить наш народ. Добро – це ще й прихильність, співчуття, щирість людської душі та велика любов. Але добра людина прихильно і з любов’ю ставиться не тільки до людей, а й до рослинного та тваринного світу.
2. Складання словничка добрих слів
(слайд 13 – 14)
Добро щире і чуйне, безкорисне і милосердне, тому має багато друзів. Давайте ми зараз складемо словничок добрих слів, дібравши до слова «добро» спільнокореневі.
Добрий, добросердний, доброзичливий, добропорядний, добродушний, доброчинний, добросусідський.
3. «Сенкан»
( слайд 15)
Зараз я пропоную стати вам дослідниками і спробувати осягнути всю глибину слова «добро»
- А якого кольору добро? (Червоне, жовте)
- Що робить добро? ( допомагає, співчуває, піклується)
- Складіть речення з словом «добро» або прислів’я чи приказку згадайте (Людина починається з добра. Краще добро робити, ніж гарно говорити)
- З чим у вас асоціюється слово «добро»? ( любов, чуйність)
4. Робота в парах
( слайд 16 - 17)
Людина – творець добра. З давніх – давен гарні стосунки між людьми, взаємо підтримка, милосердя були основними у житті, про це свідчить і кількість прислів’їв про добро. Щоб прочитати деякі з них , вам потрібно буде попрацювати в парах і відновити їх.
Завдання:
Перед вами на партах картки для роботи в парах .Візьміть їх і олівцем з’єднайте стрілочками частини прислів’їв.
Усе добре переймай, як сонечко в небі.
Добре серце, ніж гарно говорити.
Не шукай красоти, а зла уникай.
Краще добро робити, що собі не мило.
Не роби комусь того, а шукай доброти.
Самоперевірка: ( слайд 18)
- Звірте свою роботу з правильним варіантом.
- Прочитайте прислів’я, яке найбільше сподобалось і спробуйте пояснити як ви його розумієте.
5. Самостійна робота
( слайд 19 -20)
З казок, пісень, легенд, кіно
Ми знаєм,
Де б то не було,
Поруч з добром завжди крокує зло
Добро і зло – це слова – антоніми. Але в нашому житті вони, як біле та чорне, як щедрість та жадібність, любов та ненависть завжди ідуть поряд.
Російський історик Ключевський сказав : «Добра не та людина, яка вміє робити добро, а та, яка не вміє робити зло». За допомогою самостійної роботи ми й перевіримо, хто з вас не здатен зробити зло.
Завдання:
Візьміть картки для самостійної роботи і два олівці: червоний і чорний.
Зафарбуйте червоним сердечко біля вчинку, у якому проявляється доброта.
Зафарбуйте чорним сердечко біля вчинку, у якому проявляється зло.
Надати допомогу пораненій тварині
Підказувати на уроках
Допомогти літній людині
Упіймати птаха в сільце.
Допомогти виконати домашнє завдання
Захистити слабшого
Насміхатись над кимось
Підгодовувати птахів узимку
Скривдити молодшого
Поступитись місцем в автобусі дорослому
6. Самоперевірка
(слайд 21)
Прочитайте вчинки, які зробить людина з добрим серцем. Бачите, як багато ви можете зробити стосовно близьких, себе, однокласників, природи.
Пам’ятайте, що доброта – ознака сили, а не слабкості. І нехай завжди супроводжують вас слова геніального поета Т. Шевченка « Раз добром нагріте серце – вік не охолоне». Віддані людям тепло і душевна доброта обов’язково повернуться до вас.
6.Фізхвилинка « Показуха»
( слайд 22 – 39)
Прийшов час відпочити. Запам’ятайте:
Повітря – руки вгору.
Вода - нахил тулуба вниз.
Земля – присісти.
Вогонь – знак вогню.
7. Робота в групах Стратегія «Т – схема»
( слайд 41 -42)
Вступне слово вчителя
- А зараз увага! Настав момент
Який оголосити рада буду
Цієї миті ми з вами перенесемося
В дорослу гру «Час суду»
Це судовий процес над вовком із української народної казки «Вовк та кіт»
Читання казки вчителем
- Перевірка розуміння тексту
- Про що вовк просив кота?
- Що порадив йому кіт?
- Яким запитанням закінчується казка?
- Чи зміг вовк знайти собі притулок?
Гра «Час суду»
Як у справжньому суді у нас будуть прокурори , захисники – адвокати і присяжні судді, вирок яких є головним.
І ряд – прокурори. Ваша задача довести провину вовка.
ІІ ряд – адвокати. Ваша задача знайти хоч якісь пом’якшуючі обставини, щоб захистити від покарання нашого обвинувачуваного.
ІІІ ряд – судді, які винесуть , я сподіваюсь, справедливий вердикт.
Час почати працювати групам.
- Шановні прокурори , ваш виступ починається словами: «Вовк винен, тому що …..»
- Шановні адвокати, ваш виступ починається словами « Вовк не винен, тому що ..
- Шановні судді, кожен з вас виносить свій вирок «Винен» або «Не винен»
- Робота в групах
- Вислуховування аргументів кожної групи.
- Судді заповнюють таблицю.
- Висновок.
V. Рефлексія
1. Вірш
Врятує світ краса -
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта.
Бо однієї краси занадто мало.
Бо стільки всюди зла – людина вже не та.
Тож люди на Землі,
Спішіть добро творити
Щоб нам не згинути у морі зла.
Щоб кожен міг серед краси прожити.
У царстві справедливості й добра.
2.Пісня « Дорогою добра»
(слайд 43 – 66)
3. Домашнє завдання (слайд 67)
Об’єднання в творчі групи за інтересом
І – Зробити книжку – саморобку, куди записати всі свої добрі вчинки. Придумати назву книжки.
ІІ- Дібрати прислів’я, приказки, загадки про добрі вчинки.
ІІІ- Намалювати добро.
4. Вправа « Очікування»
Прийшов час запитати вас, чи справдились ваші очікування від нашого уроку?
Ті, чиї очікування справдились, можуть випустити своїх метеликів на волю.
5. Притча
Ця історія трапилася дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, що мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав у долонях і подумав: спитаю я в мудреця: «скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий?» Якщо він скаже «живий», я стисну долоню і метелик помре, а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. От тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший. Так усе й сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: « Який метелик у мене, наймудріший: живий чи мертвий?» І мудрець, який насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе в твоїх руках», чоловіче. Від тебе залежить житиме метелик чи помре».
В цих мудрих словах є ще один, діти, зміст: від людини залежить, чого в світі стане більше – добра чи зла. І від вас також. Все в ваших маленьких руках. І я сподіваюсь, що добро, як завжди, переможе зло.
( слайд 68) |