Психолого-педагогічний консиліум
Тема: Перший раз – у перший клас!
Мета: ознайомити вчителів із особливостями роботи з учнями 1 класу у період адаптації до навчання у школі; надати відповідні рекомендації вчителям щодо успішної адаптації учнів 1 класу до шкільного навчання та роботи з учнями, які мають прояви дезадаптації
Присутні: адміністрація школи; психолог; соціальний педагог; медична сестра; вчителі, які викладають у 1 класі; класний керівник 1 класу
План проведення
психолого-педагогічного консиліуму
1. Вступне слово директора навчально-виховного комплексу.
2. Загальні відомості про учнів (класний керівник 1 класу).
3. Стан здоров’я першокласників (медична сестра).
4. Соціальний паспорт 1 класу (соціальний педагог).
5. Виступи вчителів, які викладають у 1 класі.
6. Інформаційне повідомлення «Початок навчання дитини в першому класі» (психолог).
7. Рольова гра «Перший раз -- у перший клас» (вчителі).
8. Інформаційне повідомлення «Результати психодіагностичного дослідження адаптації учнів 1 класу до навчання в школі» (психолог).
9. Рішення психолого- педагогічного консиліуму (адміністрація школи, вчителі).
10. Рекомендації вчителям щодо успішної адаптації учнів 1 класу до шкільного навчання та роботи з учнями, які мають прояви дезадаптації.
Хід проведення психолого-педагогічного консиліуму
1. Вступне слово директора навчально-виховного комплексу.
2. Загальні відомості про учнів (класний керівник 1 класу).
3. Стан здоров’я першокласників (медична сестра).
4. Соціальний паспорт 1 класу (соціальний педагог).
5. Виступи вчителів, які викладають у 1 класі.
6. Інформаційне повідомлення «Початок навчання дитини в першому класі» (психолог).
Вступ до школи і молодший шкільний вік є важливим етапом життєвого шляху дитини. Оскільки школа – це не лише навчальний процес, а й важлива площина життя зростаючої особистості, людям, які працюють з першокласниками, важливо мати уявлення не лише про систему знань, умінь та навичок, з якими діти прийшли до школи, а й про їхні очікування, бажання, наміри, переваги, уявлення про самих себе та своє місце серед інших.
Початок навчання дитини в першому класі – складний і відповідальний етап. Адже дуже багато змін відбувається. Це не тільки нові умови життя та діяльності, це й нові контакти, нові стосунки, нові обов’язки.
До важливих змін, які притаманні молодшому школяреві, можна віднести зміни, що пов’язані з характером його спілкування з оточуючими людьми. Центральною фігурою стає вчитель, який виступає авторитетом, арбітром, постачальником нової інформації. Дедалі більшого значення в житті учня початкової школи набувають однолітки.
Змінюється соціальна позиція: був просто дитиною, тепер став учнем. Змінюється соціальний інститут навчання і виховання: не садочок чи бабуся, а школа, де навчальна діяльність стає провідною, обов’язковою, соціально значущою та оцінюваною, такою, що розширює права та обов’язки дитини, її взаємостосунки з навколишнім середовищем. Змінюється все життя дитини: усе підпорядковується навчанню, школі, шкільним справам.
Адаптація – процес і результат зникнення напруження. Пристосування дитини до школи відбувається не одразу. Не день і не тиждень потрібно для того, щоб призвичаїтися до школи по-справжньому. Це досить тривалий процес, який пов’язаний зі значним напруженням усіх систем організму. Лише через 5-7 тижнів поступово підвищуються та стають більш стійкими показники працездатності, у дитини спадає напруга та тривожність.
7. Рольова гра «Перший раз -- у перший клас» (вчителі).
Завдання: програти уявну ситуацію «Розмова дорогою до школи на свято Першого дзвоника про майбутнє навчання дитини у школі».
Після презентацій груп учасникам пропонують продовжити речення
-- учасники, які виконують роль матері, пишуть: «Як мама я очікую, що моя дитина у школі…»;
-- учасники, які виконують роль батька, пишуть: «Як тато я очікую, що моя дитина у школі…»;
-- учасники, які виконують роль дитини, пишуть: «Я хочу, щоб мої батьки…».
8. Інформаційне повідомлення «Результати психодіагностичного дослідження адаптації учнів 1 класу до навчання в школі» (психолог).
9. Рішення психолого- педагогічного консиліуму (адміністрація школи, вчителі).
10. Рекомендації вчителям щодо успішної адаптації учнів 1 класу до шкільного навчання та роботи з учнями, які мають прояви дезадаптації (психолог).
Ø створення сприятливого психологічного клімату;
Ø роль самооцінювання дитини в адаптації до школи (чим нижче самооцінювання, тим більше труднощів у дитини у школі);
Ø перша умова шкільного успіху – самоцінність дитини для її батьків;
Ø формування інтересу до школи, прожитого шкільного дня;
Ø обов’язкове знайомство з дітьми класу і можливість спілкування з ними після школи;
Ø неприпустимість фізичних покарань, залякування, критики на адресу дитини, особливо у присутності інших людей (бабусь, дідусів, однолітків);
Ø виключення таких мір покарання, як позбавлення задоволень, фізичні й психічні покарання;
Ø урахування темпераменту дитини у період адаптації до шкільного навчання;
Ø надання дитині самостійності в навчальній роботі й організація контролю за її навчальною діяльністю;
Ø заохочення дитини не тільки за навчальні успіхи;
Ø моральне стимулювання досягнень дитини;
Ø розвиток самоконтролю і самооцінювання, самодостатності дитини;
Ø урахування вікових і індивідуальних психологічних особливостей дітей;
Ø демонстрація вчителем віри в успіх дитини;
Ø зняття неуспішного оцінювання на перших етапах навчання;
Ø використання «системи фішок» і грамот в оцінюванні діяльності дітей;
Ø відділення оцінки конкретного вчинку від оцінки особистості дитини;
Ø запобігання груповій критиці дитини або її робіт, а також порівнянь її помилок із постійними успіхами інших учнів;
Ø порівняння якості роботи дитини тільки з її попередніми роботами;
вказуючи на помилки, намітити шлях до успіху;
Ø акцентування уваги на успіхах учня, перемогах;
Ø створення ситуацій успіху;
Ø надання емоційної підтримки учням словами, поглядом, дотиком;
Ø запобігання частому використанню в мові слів-заперечень;
Ø підтримка і заохочення проявів активності в роботі на уроці у скутих, сором’язливих, тривожних дітей. Важливо звертати увагу інших учнів на їхні успіхи, підвищувати їхній статус у класі;
Ø бажано не наполягати на публічних виступах і відповідях перед усім класом тривожних, невпевнених дітей. Певний період їх можна включати в групи з 2-3 учнів, що разом будуть розповідати вірш, співати пісню і т.д., щоб вони відчули підтримку;
Ø уроки організовувати лише на позитивних емоціях;
Ø недопустимі ситуації стресу на уроках;
Ø використовувати на уроках гру, наочність. Пам’ятати правило: «Учитель, який використовує у роботі з 6-річками лише книжку і дошку – нічому не вчить».
пам’ятати, що 6-річки мислять тільки в напрямку теперішнього, з минулим зв’язати не можуть;
Ø короткі формування умов задач, задачі на 1 дію;
використовувати ігри на класифікацію, серіацію (впорядкувати предмети за розміром), з використанням чисел;
Ø організовувати рольові ігри, ігри-драматизації, інсценізації, рухливі ігри з правилами;
Ø організовувати спостереження в природі, в навколишньому житті з встановленням послідовних (причинно-наслідкових зв’язків);
Ø оформити в класі ігровий куточок, куточок книги, куточок для роботи з природним матеріалом;
Ø забезпечити велику кількість каштанів, жолудів, дрібного гравію, квасолі, гороху, щоб діти могли їх перебирати руками;
Ø використовувати для ліплення пластилін та глину;
Ø працювати над розвитком фонетичного сприймання;
Ø активізувати мову дітей у повсякденному житті (переказування казок дітьми, вивчення віршів, скоромовок і т.ін). |