<
 Каталог файлів | Вход | Регистрация                                                               Неділя, 19.05.2024, 13:29 Гість  
Категорії розділу
Математика [195]
Українська мова та читання [154]
Природознавство [73]
Музика [2]
Трудове навчання [8]
Основи здоров"я [12]
Фізкультхвилинки [40]
Російська мова [8]
Навчання грамоти [39]
Шаблони для презентацій [10]
Обпазотворче мистецтво [7]
Я у світі [0]

Меню сайту

Сертифікат
Для того, щоб отримати сертифікат, який підтвердить публикацію Вашого матеріалу на сайті, заповніть форму на ФОРУМІ

Міні - чат

Мультики
Смотреть бесплатно детские телеканалы

Корисна програма
Отличник

Події
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Підтримка сайту
Этот сайт защищен «Site Guard» продвижение сайта бесплатно

Подвесной потолок из гипсокартона своими руками: видео инструкция по монтажу, фото.

антивирус для сайтаРезультаты антивирусного сканирования

Якість сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Сьогодні нас відвідали:

Головна » Файли » Презентації » Українська мова та читання

Д. Красицький. Тарас Шевченко.
20.02.2016, 19:38

Мета. Розширити знання учнів про генія українського народу – Т. Г. Шевченка, про його прагнення допомагати пригнобленим; викликати гордість за талановитих дітей з простолюду, за їхнє бажання вчитися, служити своєму народу.
Вдосконалювати техніку читання, збагачувати словниковий запас; розвивати зорову пам’ять, зв’язне мовлення.
Виховувати почуття гідності і любові за свій народ, прагнення зберігати в пам’яті історію свого народу.
Тип: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: презентація, портрет Т. Г. Шевченка, “ Кобзар ”.

Зміст уроку

I. Організація класу.

II. Підготовка учнів до сприймання нового матеріалу.
З давніх давен людям відоме “ дерево життя “. Це гілочка на якій ростуть три листочки.
(слайд №2)

1-й листочок – символ минулого часу.
2-й листочок – символ сучасного часу.
3-й листочок – символ майбутнього часу.
Все навколишнє – це наслідок минулих подій, а в тому, що відбувається зараз, народжується майбутнє.
Отже, щоб бути освітченою людиною треба вивчати минуле свого народу.

III. Оголошення теми уроку.
1. Сьогоднішній урок буде присвячений життю і творчості славетного генія України Т.Г. Шевченку.
Обличчя Шевченка знає кожен з нас ще змалечку й відчуває в ньому щось батьківське. Тому Шевченка й називають батьком свого народу.
(слайд 3)

Подивіться на портрет великого поета. Ось він у молоді роки . Це автопортрет,його малював сам Тарас Шевченко. Вдивіться в його сумні очі, змучене обличчя, які виражають нелегку долю, яка випала поету.
Ми називаєм його Кобзарем. Так поет назвав книгу свого життя – “Кобзар ”. Ця книга є в кожній сім’ї, вона стала настільною книгою нашого народу.
(слайд )
Словничок.
Кобзарями називаємо народних співців, які виконують пісні, супроводжуючи свій спів грою на бандурі чи кобзі.
(слайд 5)

9 березня особлива дата в нашій країні. В цей день Україна вшановує свого великого сина Т. Г. Шевченка.
Тарас Григорович Шевченко прожив усього 47 років, із яких 24 був у кріпацтві, 10 років мучився в солдатській неволі на засланні і всього 13 років був вільною людиною.

2. Розповіді дітей.
• 9 березня 1814 року в селі Моринцях на Київщині народився Тарас Григорович Шевченко. Батьки його були кріпаками.
(слайд 6)

Словничок.
КРІПАКИ – селяни, що були власністю пана.

• Григорій Іванович ( батько ) умів читати, стельмахував ( робив із дерева вози, колеса ).

• Мати, Катерина Якимівна – лагідної вдачі жінка, працьовита, дбайлива.

• Письменним був і дід по батькові Іван, розповіді якого дуже любив слухати малий онук Тарас.

• Невдовзі родина переїхала в сусіднє село Кирилівку, де й пройшли дитячі роки Тараса.

3. Розповідь учителя.
Тарас був третьою дитиною в сім’ї Шевченків.
( Катерина, Микита, Тарас, Ярина, Марія, Йосип )
Радощів у Тараса було мало. Батько й мати з дня на день ходили на панщину, жили бідно, в нужді і злиднях.
(слайд 7)
Словничок.
ПАНЩИНА –примусова праця селян на поміщиків.

Тарасик ріс, як билина в полі. Першим його учителем і наставником було саме життя, сповнене плачу і зойків катованих на панському дворі і в полі. Няньчила Тараса старша сестра Катерина, сама ще тоді дитина.
Малий Тарас зростав кмітливим і допитливим, цікавий до всьго. Коли йому виповнилося 8 років батько віддав його в “науку” до дяка. Дяк навчав по церковних книгах і за найменшу провину карав учнів різками.
Хлопець був охочий до навчання, швидко все запам’ятовував. Тарас мав феноменальну пам’ять.
Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе – смерть матері. Тарасик мав 9 років.
На 12 році Тараса спіткало нове горе, раптово, простудившись у дорозі, помер батько. І хлопчина залишився круглим сиротою, беззахисним і не доглянутим.
Дуже рано в Тараса появилися здібності до малювання. Крейдою чи вуглинкою змальовував усе, що бачив.
Прагнучи здобути освіту, стає наймитом дяка у школі. Пізніше шукає в сусідніх селах учителя малювання, 13 річним пасе ягнята.
Коли ж, врешті знайшов учителя, з’ясувалось, що він кріпацька душа і повинен служити панові.
Тарас став козачком пана Енгельгардта.
Доля привела Тараса до Петербурга, де він прожив 17 років.У Петербурзі пан,побачивши талант свого кріпака і бажаючи мати власного художника,дозволив Тарасові вчитися малювати у майстра живописних справ Ширяєва.
Тут, Шевченко, талановитий кріпак, познайомився з відомими діячами живопису і літератури, які доклали багато зусиль, щоб викупити Шевченка з кріпацької неволі.
Енгельгардт назвав ціну 2500 карбованців.
К. Брюлов і В. Жуковський знайшли спосіб зібрати цю суму.
К. Брюлов написав портрет В. Жуковського, який було розіграно в лотарею в імператорській родині.
(слайд 8)

22 квітня 1838 р. пан видав відпускну на волю своєму кріпакові Тарасу Григоровичу Шевченку.
І з травня 1838 року Тарас став учнем К. Брюлова – почав навчатися в Петербурзькій Академіі Мистецтв.
У 1840 році виходить у світ “ Кобзар ”
Після закінчення Академії Мистецтв Шевченко приїздить до Києва, працює художником, стає членом Кирило Мефодіївського братства, яке боролося проти панів і царя.
Коли було заарештовано членів братства, у них знайшли бунтівливі Тарасові вірші. Дуже жорстоко покарали за це поета і художника Тараса Шевченка – 10 років солдатської муштри, які й підірвали його здоров”я. Йому забороняли писати й малювати. Але зболена душа не могла мовчати – писав і малював, ховаючи у “ захалявині книжечки ”.
Через 10 років поета звільнили, хворим він повернувся у Петербург.
Уже будучи тяжко хворим видав український буквар, планував видати ряд підручників.
Помер Т. Г. Шевченко 10 березня 1861 р. у Петербурзі. Пізніше був перепохований, як і заповідав у Каневі на високій горі, яка відтоді називається Тарасовою.
(слайд 9)
Фізкультхвилинка.
Встаньте, діти, посміхніться
Землі нашій поклоніться.
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться,
В різні боки похиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.

IV. Робота з “ деревом життя і творчості ” Т. Г. Шевченка.
(слайд 10)

• 9 березня – День народження Т.Г.Шевченка;
• 9 років – смерть матері;
• 11 років – помер батько;
• 13 років – пасе ягнят;
• 17 років – став козачком пана Енгельгардта;
• 24 роки – вихід Шевченка з кріпацтва, навчання в Академії мистецтв;
• 26 років – вихід у світ «Кобзаря»;
• 31 рік – закінчив Академію мистецтв, повернувся на Україну;
• 33 роки – арешт до Оренбурга;
• 43 роки – визволення Т.Г. Шевченка
• 47 років – смерть Т.Г. Шевченка.

V. Робота над текстом. Д. Красицький. Тарас Шевченко.
1. Читання оповідання вчителем.
- Яким було дитинство поета?
2. Словникова робота.
(слайд 11)
кріп . к п . ст . х
п . т К . бз . р
н. в . льн . к х . д . жн . к
с . р . т . с . н

а)Вправляння у виразному читанні.
(слайд 12)
пізніше плекати приголубити
здалеку недосипають благенька
нікому господарством занедужала

б) Словничок.
(слайд 13)

ПЛЕКАЮТЬ – доглядають, дуже турбуються, пестять.
ВИШНЯК – вишневий сад.
ХУРА – великий віз.
БЛАГЕНЬКА – бідна, латана, стара.
НЕАБИЩО – щось незвичайне.

3. Читання оповідання учнями «ланцюжком»

4.Відповіді на запитання з елементами вибіркового читання.
- Якою була мама Тараса?
- Коли вона померла? Чому? Зачитайте.
- Де поховали маму?
- Яке життя настало для сиріт? Зачитайте.
- Чому помер батько?
- Що перед смертю сказав батько про Тараса?

5.Поділ тексту на частини. Складання плану.
Учні читають оповідання по абзацах, добирають заголовки до кожної частини.
(слайд 14)
План
1) Смерть матері.
2) Тяжко-важко жити сироті без роду.
3) Смерть батька.
4) З нього вийшло неабищо.

6. Переказ оповідання за планом.

Хвилинка поезії.
1. В старій хатині,
В кріпака колись,
В тихий день весняний
Хлопчик народивсь.

2. У тяжкій неволі
Ріс малий Тарас.
Він не вчився в школі,
Він ягнята пас.

3. Вмерли мама й тато,
Сирота в дяка,
Тут була в хлоп’яти
Грамота гірка.

4. В пана бусурмана,
В Петербурзі дім,
Кріпаком у пана
Був Тарас у нім.

5. Хоче малювати,
Прагне він до знань,
та за це багато
зазнає знущань.

6. Нишком він малює
Статуї в саду,
А вночі віршує
Про чужу біду.

7. Та в людському морі
Стрілися брати,
Що зуміли в горі
Щиро помогти.

8. Викупили друзі
Вільним став Тарас!
Чом же серце в тузі,
Біль чому не згас?


9. Гнули люди спину
На панів лихих,
Кріпака-людину
Пан продати міг.

10. Мучились в неволі
Бідні злидарі,-
Він про їхню долю
Пише в “ Кобзарі ”.

11. Сміливий і щирий
Був Тараса спів.
Він гострить сокиру
Кличе на панів.

12. Цар його в солдати
В дикий край заслав,
Малювать й писати
Кат забороняв.

13. Та малює й пише
Він таємно там,
Гнівні його вірші
Страх несли панам!

14. Як дітей любив він!
Мріяв, щоб малі
Скрізь росли щасливі
На усій землі.

V. Підсумок уроку.

- Кому був присвячений сьогоднішній урок?
- Т.Г. Шевченко мріяв, щоб якими росли діти на землі?
- Що він заповідав? (слайд 15)

- Чи є у нашому місті місця, що пов’язані з ім’ям великого Кобзаря?

Хвилинка-цікавинка.
У 80 роках відкрили нову планету,яку назвали “ Кобзар ”.
На Марсі є кратер ім. Т. Г. Шевченка.
Вчені знайшли мінерал, який назвали Тарасовіт.
В горах Кавказу є пік Шевченка.
Іменем Т. Г. Шевченка названо міста і села, вулиці і площі, а пам’ятники побудовані не лише в Україні, а й далеко за її межами: в Росії, Молдові, Казахстані, Канаді, Франції, Америці. Його твори видані на 33 мовах світу.
Ми вчимося у Шевченка шанувати і любити рідну землю, рідний народ, рідну українську мову,рідних батьків.
Діти, де б ви не були, ким би ви не стали, пам’ятайте, що всі ви-онуки Тараса Григоровича Шевченка, будьте достойні його імені.

VII. Домашнє завдання.
С.4-5, читати, переказувати текст.

Категорія: Українська мова та читання | Додав: innadegtyar2016
Переглядів: 790 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/7
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Міні - профіль
Гість


Группа:
Гости
Время:13:29

Гость, мы рады вас видеть. Пожалуйста зарегистрируйтесь или авторизуйтесь!

Пошук

Форма входу

Block title
Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.

Живий календар

Календар
Осталось...

Погода

Наша кнопка
 Сходинки до вершин знань

Буду вдячна всім, хто розмістить мою кнопку в себе на сайті!

Початкова школа

«Методичний портал»


Інформатика

«Методичний портал»


Корисні посилання
Міністерство oсвіти і науки, молоді та спорту України

Всеукраїнський портал «Початкове навчання»

Інформатик. Все для вчителя

Наші гості
Locations of visitors to this page Flag Counter
Иконка загрузки

Ваши линейки для форумов
Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz