Тема: Розмноження квіткових рослин. Умови росту і розвитку рослин. Способи
розмноження рослин.
Мета: Формувати поняття «запилення», ознайомити учнів із різними способами
розмноження рослин, умовами росту і розвитку; розвивати
спостережливість, вміння аналізувати, дослідницький підхід до вивчення
природи; виховувати бережливе ставлення до рослин.
Обладнання: таблиці, предметні малюнки, ілюстрації, мультимедійна дошка, проектор, підручники.
Тип уроку: урок-казка.
Хід уроку:
І. Хвилинка спостережень.
- Що можна сказати про сьогоднішню погоду?
- Я вирішила посадити деякі рослини, як видумаєте, чи доречно це зробити
зараз. Доведіть.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
- Але сьогодні все можливо, бо ми зустрінемося з казкою, яка допоможе нам.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. (слайд 2)
- А казка буде про рослини, які водночас і схожі, і різні.
- Цікаво, звідки взялась така кількість рослин?
- Давайте пригадаємо таку історію:
- Жила якось одна жінка. Вона дуже хотіла мати малесеньку дитинку. От вона й пішла до старої чаклунки і сказала їй:
- Мені так хочеться мати маленьку дитинку. Чи ти не скажеш, де мені її взяти?
- О! Цьому можна допомогти! - мовила чаклунка.- Ось тобі зерно ячменю. Поклади його в квітковий горщик, тоді побачиш, що буде!
- Спасибі тобі! - сказала жінка, дала чаклунці грошей і пішла додому.
Дома посадила ячмінне зерно, і одразу ж з нього виросла велика чудова
квітка, схожа на тюльпан, але пелюстки були ще міцно стулені, як у
пуп'янка.
- Яка мила квітка! - сказала жінка і поцілувала гарні пелюстки, і тільки вона їх поцілувала, як у квітці щось тріснуло і квітка зовсім розкрилась. Тепер було видно, що це справжній тюльпан, але всередині квітки сиділа крихітна дівчинка, така гарненька та ніжна! Вона була на зріст не більше дюйма. Тому її й назвали Дюймовочкою.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда про розмноження рослин. (слайд 3)
а) розмноження насінням;
- Із чого виросла рослина, в якій мене знайшли? – спитала Дюймовочка.
- Отже, органом розмноження квіткових рослин є квітка. З неї утворюється плід з насінням. Якщо посіяти насінину, то виросте рослина, на якій буде кілька десятків насінин.
- Розмноження – це збільшення кількості рослин.
а) як виростити нову рослину без насіння;
- Не тільки насінням можна виростити рослину, - сказала Полуничка. У нас із сестричкою-Суничкою, наприклад, від кущиків відростають довгі тонкі стебельця, які називають вусиками. У тих місцях, де вони торкаються вологого ґрунту, утворюються корені й незабаром з’являється нова рослина.
- А в мене є цибулина, з якої навесні виростає нова рослина, - голосно
заверещав Цибуліно. Крім мене цибулиною розмножуються…
- Зупинись, - перебила його Чарівна книжка, - нехай про це та інше діти
дізнаються самостійно. А я їм допоможу в цьому.
б) «Думайте-працюйте в парах – обмінюйтесь думками»)( робота
з підручником;
- Дізнайтесь, як ще можуть розмножуватись рослини?
в) «Доповідач-респондент» (два учні виходять до дошки, один переказує
зміст прочитаного, а інший слухає і доповнює те, що не було сказано);
г) складання таблиці «Розмноження рослин» (слайд 4).
2. Бесіда про запилення рослин.
а) запилення комахами (слайд 5);
- А я пропоную розглянути малюнки вишні, маку, яблука, - втрутилася в розмову Бджілка Майя.
- Скільки насінин у кожному з цих плодів?
- Проте плоди утворюються не з усіх квіток. Інколи ви бачили, як рясно квітує вишня чи яблуня, але плодів на ній мало. Чому?
- Плід з насінням утворюється з квітки лише після запилення пилком. Ми – бджоли та інші комахи є комахами-запилювачами.
- Як це відбувається в природі?
- Я можу вам допомогти, - сказала Чарівна книжка.
б) робота з підручником;
в) перегляд відеофрагменту «Джмелі»;
г) запилення вітром;
- А що робити рослинам, в яких квітки маленькі й непомітні, без запаху і
нектару? – запитала Дюймовочка.
- Тоді їм на допомогу приходжу я, - відповів Вітер.
- Багато рослин (клен, ясен, череда, лопухи, дуб, вільха, береза, осика, граб, ліщина) мають спеціальні пристосування для розповсюдження: крильця, гачки, парашутики.
ґ) розповсюдження рослин птахами;
- А ми також допомагаємо рослинам у розповсюдженні, - втрутилися в
розмову Ворона, Горобець та Сойка, бо полюбляємо соковиті яскраві
плоди та смачне насіння рослин.
д) перегляд відеофрагмента «Рух насіння».
Фізкультхвилинка
3. Розповідь про умови росту і розвитку рослин (слайд 7).
а) створення проблемної ситуації;
- А я вважаю, що як би ви всі не старалися, а без мене ні одна рослина б не
виросла, бо я для них головне, - поважно сказало Сонце. Я даю рослинам
світло і тепло, без яких вони були б кволі і бліді.
- Ні, - відповіла Вода. Це без мене всі рослини загинуть, бо ти – Сонце їх
спалиш. А зі мною вони соковиті і життєрадісні.
- А я думаю, що я найважливіше, - не забарилося і вступило в суперечку Повітря. Якщо я не дам рослинам кисню, то не буде сили в них ні пити води, ні радіти сонцю. Адже всі знають, що для кожної живої істоти необхідний, в першу чергу, кисень, який є тільки в мені.
- Рослини хочуть не тільки пити воду та дихати, їм необхідно, перш за все, живлення. А без нас вони взагалі не виростуть, - хвасталися Поживні речовини, що були в ґрунті.
- Не сперечайтеся, - знову сказала Чарівна книга. Я вам допоможу.
б) робота з підручником (в парах);
в) проростання рослини;
- Ой, як довго я спало! – здивовано промовило маленьке ячмінне зернятко.
- Мені час вже проростати.
В цей час і справді дбайлива жінка взяла до рук зерня і вкинула його в
ямку. Тут було тепло, затишно і вогко. Через кілька днів із зерня з’явився
маленький корінець, а потім стебельце з двома листочками. Це проросток.
(перегляд відеофрагмента)
Пройшов час і з маленького зернятка виросла чудова квітка, яка радувала
всіх своєю красою.
- Тепер я зрозуміла як виросла квіточка, в якій я народилася, - з задоволенням сказала Дюймовочка.
- А ви зрозуміли, діти? Зараз ми дізнаємося.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в зошиті.
а) запиши назви рослин, плоди яких намальовано;
б) за допомогою чого розповсюджуються кульбаба, клен, горобина, череда,
обліпиха, конюшина?
в) перелічи необхідні умови життя рослин.
2. Вправа «Мікрофон».
- Чому після дощової весни урожай яблук невисокий?
- Навесні в сади, що квітують, виносять вулики із бджолами. Для чого це роблять?
3. Гра «Назви зайве слово»(слайд 9).
- бульбами розмножуються: картопля, горох, цибуля, мак, пролісок, тюльпан;
- живцями розмножуються: верба, смородина, нарцис, аґрус.
- насінням розмножуються: огірок, кріп, малина, абрикос;
- вусами розмножуються: суниця, картопля, полуниця;
- листками розмножуються: сенполія, бегонія, капуста;
- відводками розмножуються: малина, пирій, яблуня, конвалія.
4. Гра « Знайди пару» (слайд 10).
(ілюстрації рослин: тюльпан, підсніжник, смородина, виноград, суниці, малина, картопля, горох, мак, пирій і слова: цибулина, вуса, живець, бульба, відводки, плід з насінням; знайти пару, чим розмножується рослина).
5. Тест (слайд 11).
1.Які умови необхідні для росту і розвитку рослини?
а) вода, повітря, тепло, світло, поживні речовини;
б) вода, тепло, повітря.
2. Органом розмноження квіткових рослин є:
а) листок; б) стебло; в) квітка.
3. Запилення відбувається за допомогою:
а) птахів; б) комах; в) вітру.
4. Що утворюється з квітки:
а) плід з насінням; б) нектар; в) пилок.
V. Підсумок уроку.
- Чи сподобалася вам казка, яку ви почули на уроці?
- Про що вона вам допомогла дізнатися?
VІ. Домашнє завдання.
- Опрацювати статті в підручнику, намалювати ілюстрації до казки, яку
почули на уроці. |