Тема. Поняття про текст. Розрізнення групи окремих речень і тексту. Заголовок.
Мета. Дати учням уявлення про текст; вчити розрізняти групи окремих речень і текст; розвивати зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати вміння визначати тему тексту, добирати заголовок до тексту відповідно до змісту тексту; виховувати любов до природи.
Обладнання: презентація, картки.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Каліграфічна хвилинка
Зз зз за єц єць
2. Словникова робота.
Загадка
Я вухатий ваш дружок,
В мене сірий кожушок,
Куций хвостик, довгі вуха,
Я усіх-усіх боюся. (Заєць).
- Заєць – це невеликий полохливий звірок родини гризунів, з куцим хвостом, довгими задніми ногами і довгими вухами.
- Що допомагає зайцю швидко тікати від ворогів?
- Через довжелезні задні ноги зайцю важко стрибками спускатися з гори, і при гострій необхідності він з крутого схилу котиться як колобок. Зате якщо він стрибає в гору, ніякий собака його не наздожене.
- Зуби у зайців ростуть все життя. Вони стираються, коли зайці гризуть їжу, але рости ніколи не припиняють.
- Зверніть увагу на написання цього слова. Запишіть його в зошит.
Пояснення фразеологізмів.
Коли так говорять?
Вбити двох зайців - виконати одночасно два різних завдання, досягти дві різні мети.
Погнався за двома зайцями - братися за кілька справ одночасно і жодної не довести до кінця.
Проїхався зайцем – проїхався без квитка.
Заяча душа – нерішуча людина.
III. Повідомлення теми і мети уроку.
Наша мова багата та мелодійна. Ми можемо виражати різні думки, почуття. Але, щоб уміти передавати їх правильно і грамотно, треба знати деякі секрети, частину яких ми дізнаємось на цьому уроці.
IV. Робота над темою уроку.
1. Проблемна ситуація.
Робота з дидактичним матеріалом.
Ми побачили в лісі зайця. На деревах жовте листя. Заєць швидко бігає. У лісі дуже красиво. Гарна берізка. Заєць
Заєць – невеликий гризун. У нього довгі ноги та вуха, короткий хвіст. Влітку заєць має пухнасте сіре хутро, а взимку – біле.
— Прочитайте дві групи речень. Де речення пов’язані між собою за змістом, а де – ні? Доведіть.
— Яку групу речень можна назвати текстом?
— Який заголовок написано справа?
— Чи можна до написаної зліва групи речень дібрати заголовок? Чому?
— Прочитайте третю групу речень.
У неї був пухнастий хвостик. На гілці сиділа руда тваринка. Це білочка.
— Чи можна її назвати текстом? Чому? Удоскональте текст, доберіть заголовок.
2. Ознайомлення з правилом.
— То коли групу речень можна назвати текстом?
— Перевірте себе, прочитавши правило на с. 79.
— То які ознаки тексту треба запам’ятати?
V. Фізкультхвилинка.
VI. Продовження роботи над темою уроку.
1. Гра «Знайди помилку»
2. Творча робота.
- А ми знову згадаємо про нашого зайчика. На картках записані речення. Переставте їх так, щоб вийшов текст.
Привезли його додому.
Спочатку зайчик не хотів їсти, боявся нас.
У полі ми знайшли зайчика.
Потім він звик і жив у нас довго.
- А чи потрібно охороняти тварин? Чому?
VII. Підсумок уроку.
Доповніть речення:
Текст – це …
Речення в тексті розміщені …
До тексту можна дібрати …
VIII. Домашнє завдання.
Вивчити правило на ст. 79, впр. 206. |