Л. М. Погонець
СУЧАСНІ
ПРОБЛЕМИ НАСТУПНОСТІ ДОШКІЛЬНОЇ І ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ
На сьогоднішній час питання здійснення наступності
між дошкільною та початковою ланками загальної освіти набули в педагогічній
науці й практиці особливої актуальності, зміст якої полягає в тому, що нове,
змінюючи старе, зберігає в собі його елементи.
Актуальна проблема
сьогодення – встановити наступність
на державному рівні між дошкільними навчальними закладами і початковою школою. Наступність –
це врахування того рівня розвитку дитини, з яким вона прийшла до школи, опора
на нього. Це забезпечує органічне, природне продовження розвитку, виховання і
навчання, започаткованих в дошкільному періоді життя дитини [2]. Наступність розглядається як один із
принципів неперервної освіти. Порівняльний аналіз
зазначених нормативних документів дозволяє дійти висновку про єдність
теоретико-методологічних підходів, на яких вони ґрунтуються. Зокрема, в
«Державному стандарті початкової загальної освіти» наголошується на тому, що
початкова школа має продовжити лінію дошкільного розвитку, закріпити й
розвинути в умовах шкільного виховання надбання дошкільного дитинства. У
«Законі про дошкільну освіту» законодавчо закріплюється обов’язковість
дошкільної освіти для дітей старшого дошкільного віку: кожна дитина має здобути
таку загальноосвітню підготовку, яка дозволить їй успішно навчатися в школі.
Проблеми наступності мають декілька наукових аспектів, зокрема:
психологічний, що пов'язаний із вивченням природного
логічного зв'язку в розвитку дітей; педагогічний, спрямований на
забезпечення поняття "наступність" новим суттєвим змістом; методичний, що стосується
визначення послідовних логічних зв'язків у меті, завданнях, змісті, методах,
організаційних формах і засобах навчання і виховання [3].
Сучасні науковці (А.Богуш, О.Савченко) та педагоги-практики звертають увагу
на неузгодженість у змісті, методах керівництва і формах організації
педагогічного процесу дошкільних закладів і шкіл. Як наслідок, у першому класі не
реалізується набутий дітьми в дитячому садку досвід,
що призводить до зниження пізнавального інтересу першокласників,ускладнює їх
адаптацію до умов школи [1]. Багато проблем існує і в реалізації наступності між методами навчання:
в той час, як у початковій школі широко застосовуються проблемні методи навчання,
в дитячому садку перевага надається різноманітним формам наочності та ігровим
методам. Розв’язання зазначених суперечностей
можливе за умови наступності у роботі цих
освітніх ланок.
Проблема пошуку ефективного
здійснення наступності дошкільної та початкової освіти була і є в центрі уваги
сучасної психолого-педагогічної науки і практики [4]. Головною
умовою забезпечення наступності у вихованні і навчанні є спрямованість педагогічного процесу
дитячого садка і школи на всебічний розвиток
особистості дитини. З огляду на це необхідний зв’язок програм, методів і форм навчання в дитячому садку
і початковій школі. Однак структура навчально-виховного
процесу має свою специфіку в дитячому садку і школі. Тому спроби штучно перенести урок у
дошкільний заклад або ігрові методи проведення
занять у школу є непродуктивними. Водночас елементи навчальної діяльності, що формуються в процесі
навчання на заняттях у дошкільних закладах,
забезпечують успішність навчання в школі. А шкільне навчання має забезпечити взаємозв’язок, розширення,
поглиблення й удосконалення отриманих
у дитячому садку знань, умінь і навичок. Навчання в школі вимагає пошуку нових
підходів до вирішення проблеми наступності,
що допомагає успішному розв’язанню завдань безперервної освіти в Україні на перших її етапах: у
дошкільному навчальному закладі та початковій
школі. Важливо, щоб у дошкільному закладі, у сім'ї дитині
допомогли усвідомити, що дитячий садок і школа
є ланками єдиної системи
освіти і виховання, а все те, що чекає дитину у школі, є продовженням того, чим займалася, що
опановувала вона раніше. Не менш важливо, щоб із перших днів
перебування в школі вона переконувалася в цьому. Усе це
можливе за дотримання системного підходу до впровадженя сталого розвитку через забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти. У реалізації цих завдань є певні проблеми:
− зняття
суперечок між провідними лініями навчання та виховання суміжних вікових етапів,
що визначають успіх всього подальшого гармонійного розвитку;
− проектування моделі цілісного
освітнього простору на перехідному етапі від дошкільного навчального закладу до
школи;
− керування процесом переходу від однієї
діяльності (гри) до іншої (навчання);
− створення умов, необхідних для
реалізації єдиної лінії загального розвитку дитини на суміжних етапах освіти [5].
Ці проблеми
зорієнтовані передусім на інтеграцію двох ланок освіти, на усунення суперечок
між запитами школи і програмними можливостями дитячого навчального закладу; між
непідготовленістю дітей, які не охоплені суспільним дошкільним вихованням, і
необхідністю враховувати специфіку дошкільної та початкової освіти. Отже, сутність підготовки дітей до школи
полягає у формуванні особистості дитини через набуття нею
соціальної і життєвої компетентності як інтегрованого результату
дошкільної освіти.
У дошкільному закладі
важливо забезпечити зв’язок вихованців і педагогів дитячого садка і школи. Для
цього я використовую
екскурсії вихованців дитсадка
до школи, відвідування уроків, спільні
розваги, а молодших школярів запрошую у
дитячий садок для зустрічі з випускниками підготовчої групи. Побутує також практика взаємовідвідування
вихованцями дитячого садка і учнями початкових класів
свят у дошкільному закладі та початковій школі („День знань”, „Посвята у школярі”, „Свято Букваря”, „Прощавай,
садочок”).
Особливо важливою для
майбутніх учнів є фігура першого вчителя, якого вони
сприймають як надзвичайну людину. Він повинен розуміти дітей,виявляти душевну
турботу про них, зацікавленість у їхніх успіхах; повинен створювати
оптимістичний настрій, дружелюбну доброзичливу атмосферу. На мою думку, доцільно в дитячому садку розвивати
практику попереднього знайомства з
майбутнім учителем, а також ознайомлення педагога з роботою випускної групи, вивчення індивідуальних
особливостей дітей, участь у їхніх справах.
Взаємозв’язок педагогів дошкільного закладу
і школи здійснюється на інформаційному (семінари-практикуми з обговорення
програм і планів навчально-виховної роботи) і на діяльнісному (обмін
новаторськими методиками, досвідом організації навчальної діяльності старших
дошкільників і молодших школярів, взаємне консультування) рівнях. Усі вони
мають усвідомлювати, що підготовка дітей до школи, яка є одним з головних
завдань дошкільної освіти, має спрямовуватися на всебічний розвиток особистості.
Але
там, де вихователі і вчителі знаходять спільну мову, виробили єдиний погляд на виховання і
розвиток дитини, володіють найголовнішою технологією у світі – технологією
Божої любові до дитини, там і виростуть добрі
зерна майбутнього.
Початкова школа – це
науковий палац дитинства, у якому
учитель має бути
певною мірою дитиною. А якщо дитячі очі
світяться радістю, то батьки спокійно віддають свою найбільшу втіху в руки справжнього
пе
Список
використаних джерел
1. Калмикова
Л. Сучасні проблеми наступності й перспективності та шляхи їх вирішення //
Наступність і перспективність у навчанні й вихованні дітей дошкільного та
молодшого шкільного віку: Матеріали конференції. – Переяслав-Хмельницький,
2000. – С. 10-15.
2. Професійна освіта // Словник. –
К.:Вища школа, 2000. – С. 216.
3. Савченко О.Я. Покликання початкової школи. // Початкова школа. – 2008. –
№ 2. –С.1-3
4.
Режим доступу – http://www.rusnauka.com/26_OINXXI_2009
/Pedagogica/52266.doc.htm.
5. Режим
доступу – http://rmkboguslav.at.ua/Rmk/Seminaru/1_klas/Dop.doc. |