Мета: Навчальна: збагачувати музичний досвід учнів, ігрової пісні; засвоювати з ними поняття «довгі та короткі звуки»;ознайомити з правилами роботи из підручником та у зошиті. Розвивальна: розвивати творчі здібності до музики, почуття ритму; Виховна: виховувати інтереста любов до музики, уміння спілкуватися. Музичний матеріал: Е. Ґріґ «Похід гномів»; В. Косенко «Не хочуть купити ведмедика», «Купили ведмедика»; 3. Левіна «Що нам осінь принесе?»; поспівка «Я крокую вгору»; українська народна пісня «Ой, до нори, мишко»; ігри «Дощ у лісі», «Що придбали друзі». Наочні матеріали: ілюстрації до музичних творів; підручник, зошит, навчальне відео. Обладнання: комп’ютер; фонохрестоматія,проектор, музичні інструменти. Тип уроку: урок поглиблення теми.
Хід уроку І. Організаційна частина 1. Вхід учнів до класу - Учні організовано заходять до класу під супровід «Похід гномів» Е. Ґріґа.
2.Музичне вітання -Доброго ранку, і сонце, і небо. Доброго ранку, звертаюсь до тебе! Все що навколо існує Хай нашу пісню почує( 2р.)
3.Перевірка готовності класу до уроку - Розпочався наш урок, Вже із класу ані крок, Перевірте друзі всі - Є на парті олівці. Ручка є і зошит звісно, Є й підручник, а в нім пісня!
ІІ. Актуалізація опорних знань 1. Бесіда - Якими бувають звуки, що ми чуємо навколо? - Якими бувають музичні звуки? - Чи може людина без інструментів відтворити усі звуки навколишнього світу? - Наведіть приклади, які звуки ми не можемо відтворити.
2. Оголошення теми уроку А) Бесіда - Нещодавно перший раз Завітала музика у ваш світлий клас. А сьогодні поспіши , Звуки за руки візьми. І у них ти розпитай, Звук короткий, або довгий, ти на вік запам’ятай!
- Що нам пропонують рядки вірша? - Де звучить музика у повсякденному житті? - Тож якими можуть бути звуки?( довгі і короткі) - Правильно, і сьогодні на уроці ми з вами і дізнаємося, який звук короткий, а який довгий.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності 1. Введення елементів нестандартності А) Розгадування загадки - А допоможе нам у цьому розібратися наш новий друг, який сьогодні завітав до нас на урок. Але щоб дізнатися хто це потрібно відгадати загадку. - Він маленький чоловік, Жити в лісі здавна звик. Не один він там живе , Схожих 6 ще в хатці є. - Правильно, це гномик.
2. Бесіда - Гномик дуже поспішав до нас, щоб побачити які ви молодці, мабуть так поспішав, як і ви поспішаєте до школи. - Скажіть нашому новому другові, як ви рухаєтеся, коли поспішаєте на урок до школи, до друзів та вчительки? - Так, правильно, ви йдете швидко. - А якщо у вас багато часу і ви не поспішаєте? - Так, ви сповільнюєтесь. - Ось і наш гномик почув, що музика може крокувати. - Підійміть ручку ті, хто думає , що музика справді може крокувати. - А зараз підійміть руку ті хто певен , що крокувати музика не може. - А хто правий ми скоро дізнаємося. - Діти, а зараз,уявіть , що ви композитори. - Яку б музику ви написали у цей осінній прекрасний день?
ІV. Основна частина 1. Гра «Вітер у лісі» - Зараз ми уявимо , що опинилися в гостях у нашого гномика – у лісі. - Спробуємо уявити, що починається вітер. - Передайте звуками шум вітру. - Якими звуками — музичними чи шумовими — ми передали шум дощу?
2. Вокально-хорова робота А) Розучування поспівки «Я крокую вгору» -Погляньте на дошці є будиночок нашого гномика, але щоб до нього зайти та з нього вийти, потрібно подолати не одну сходинку. - А щоб нам було веселіше й ти по сходинкам, ми будемо співати такі чарівні слова « Я крокую в гору» - коли ми заходимо до будиночка, а коли виходимо – « Я крокую вниз».
3. Фізкультхвилинка - Ми з вами зробили стільки кроків то вгору , то вниз, що вже й трішки заморилися, тому зараз разом з гномиком відпочинемо. - Дивимося уважно на єкран та повторюємо рухи під музику.
4. Слухання пісні «Що нам осінь принесе?» 3. Левіної - Подивіться на екран та прослухайте пісню , слухайте уважно, щоб потім розповісти гномику, що приносить осінь. - Який настрій, які почуття ви почули у цій пісні?
5. Розучування пісні «Що нам осінь принесе?» 3. Левіної (спів у діалозі, виконання з проплескуванням пульсу)
6. Засвоєння нових знань - Ви, мабуть, звернули увагу на те, що музичні звуки мають різну тривалість. Одні звучать довго, інші — коротко. На кожну частину пульсу припадає або один довгий звук, або два коротких.
А) Гра «Осінні жолуді» -- Доки ми співали гномик у лісі назбирав жолуді, подивіться , як вони стоять, хто один, а деякі у двох. - Це не спроста. Вони утворили цікаву мелодію, коли ми проплескаємо дивлячись на жолуді – ми її почуємо. - Коли один жолудь – то ми плескаємо один раз у долоньки. - Який звук вийшов? Довгий чи короткий? (довгий) - Якщо жолуді стоять у парі – то ми плескаємо два рази. - Які тоді звуки ми чуємо ?(короткі) - Отже спробуємо.
Б) Розповіть вчителя - Але , кожного разу жолуді малювати не зручно , тому Довгий звук — склад ТА — позначають І; два коротких звуки — ТІ-ТІ — позначають П.
- Спробуємо проплескати за допомогою ритмічного малюнку.
І І П П І
В) Робота з підручником - Розгорніть ваші підручники на ст.. 20. - Давайте допоможимо знайти де чиї сліди.
7. Робота з зошитом -А зараз ми з вами потренуємося у записуванні ритмічного малюнку. - На дошці ви бачите схему з жолудів а нам потрібно записати іі за допомогою музичних знаків.
І І П П І П І П І П
7. Слухання музики А) Слухання твору «Похід гномів» Е. Ґріґа - Про що розповіла нам музика? - Герої цієї п’єси крокували або швидко бігли? - Які казкові персонажі можуть крокувати під цю музику?
Б) Слухання «Не хочуть купити ведмедика» В. Косенка - Гномик хотів придбати сові іграшки, тому завітав до магазину, а там побачив маленького хлопчика, який благав батьків, щоб йому купили ведмедика. - Послухайте, як про це розповідає В. Косенко у своїй п’єсі.
- Якщо ви були б композиторами, яку назву ви б дали цій п’єсі? -Як музика розповідає про почуття малюка? - Як звучала музика: голосно чи тихо, швидко чи повільно?
В) Слухання «Купили ведмедика» В. Косенка - Хочете дізнатися, чим завершилася ця історія? Послухайте ще одну п’єсу.
- На вашу думку, купили ведмедика малюкові чи ні? -Як би ви назвали цей твір? - Чому ви вирішили, що малюк отримав ведмедика? - Як музика розповіла про це? - Чи змінився настрій дитини? -Який настрій був у першій п’єсі? - Як він змінився у другій п’єсі?
V. Вокально-хорова робота 1. Повторення пісні «Ой, до нори, мишко»
V І. Підсумок уроку 1. Заключна бесіда - Ми сьогодні дізналися, як музика передає різні настрої людини. Отже, свою колекцію музичних вражень ми збагатили новими творами. -Яких казкових мешканців лісу ми впізнали у творах Е. Ґріґа? - Які музичні враження ви отримали від прослуховування п’єс В. Косенка? - Які бувають звуки?
2. Нагородженя - А зараз, за звичаєм, ми продовжуємо наше змагання, відкриваємо зошити на останній сторінці для того щоб отримати на вклеїти до нашої музичної хатки це одну цеглинку. - Гномику сподобалося , як ви всі сьогодні працювали на уроці, тому кожен отримує наліпку на згадку. 3. Музичне прощання - А зараз підведіться , проспіваємо прощальну пісеньку (на муз. «От улыбки») - Ось закінчився уже урок Я прощаюся із вами дітвора І вже кличе весело дзвінок І всі кажуть разом до побачення!
4. Вихід учнів з класу Учні виходять із класу під музичний супровід («Похід гномів» Е. Ґріґа).