Тема уроку. Права дитини.
Мета уроку. Познайомити учнів з поняттями «права дитини», «обов’язки школярів»; вчити застосовувати права та обов’язки в повсякденному житті;
формувати у дітей прагнення бути свідомими громадянами України, в доступній ігровій формі ознайомити з поняттями « право дитини» згідно з Конвенцією ООН і Конституцією України; розвивати культуру мовлення; вміння аналізувати; розвивати творчі здібності дітей;виховувати любов до Батьківщини; правову грамотність; повагу до людей и до себе, почуття гідності, відчуття своєї національної приналежності, розуміння того, що людина живе в багатовимірному світі й повинна вміти користуватися своїми правами.
Встановлювати гармонійну взаємодію обох півкуль головного мозку.
Обладнання. Мультимедійна презентація, картки для роботи в парах та групах, Конвенція ООН «Про права дитини».
Підготувала. Вчитель початкових класів Бобрик Н.В.
Хід уроку
І. Гармонізація простору.
- Діти, у нас сьогодні чудовий незвичайний день! Ви такі гарні, усміхнені! На урок до нас завітало багато гостей, ми дуже раді їм! Подивіться у вікно, яка чудова весняна погода. Посміхніться сонечку, деревам, пташкам, один одному. Відчуваєте, як від ваших посмішок затишніше і світліше стало в класі!
2. Створення кола об’єднання.
Візьміться за руки. Кожен з нас – це часточка світу. Ми любимо себе, ми любимо один одного і все, що нас оточує (утворення ланцюжка любові та дружби).
Любов, Добро всім, хто праворуч від мене!
Любов, добро всім, хто ліворуч від мене!
Любов, добро всім, хто переді мною!
Любов, добро людям на планеті Земля!
- Прошу сідайте за парти ми продовжуємо роботу.
- У мне сьогодні чудовий настрій!
- З яким настроєм прийшли ви на урок?(показують)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Уявіть собі на хвильку, що ви опинилися на острові, де ніхто не живе. Чого вам бракуватиме над усе? ( відповіді дітей)
- Більшості бракує друзів, спілкування, тому,що ми з вами – люди, й живемо серед нам подібних. А робить нас людьми не народження,не країна, в якій ми народилися, а те,що ми живемо і зростаємо в людському суспільстві. Кожна людина має почуття, здібності, характер. Кожна людина неповторна. Діти, кожен має свою родину, свою домівку, свою долю, свій характер, маєте різних друзів. Через те, що ви такі різні інколи виникають суперечки. Але ви завжди повинні пам’ятати, що ніколи не можна ображати людину, не можна принижувати людську гідність. Тому люди живуть, дотримуючись певних правил. Без правил життя було б просто не можливе..
Ви прийшли до школи і відразу ж познайомилися із правилами для учнів, щоб легко було вчителям навчати, а вам - вчитися.
Сідаєш у автобус, трамвай чи поїзд – перед тобою правила для пасажирів.
Заходиш у кінотеатр – і тут свої правила, яких повинні дотримуватись глядачі.
Коли ти йдеш вулицею, ти – пішохід, і зобов’язаний виконувати правила дорожнього руху.
Навколо нас – дуже багато правил. І серед них є такі, які зобов’язані виконувати всі люди. Найголовніші правила називають Закон.
ІІІ. Повідомлення теми уроку
- Сьогодні ми поговоримо про ті важливі закони, за якими живете ви, діти.
Тема нашого уроку: «Права дитини». Сьогодні наша зустріч присвячена правам кожної дитини нашої країни. Ми не лише дізнаємося про права, а й зрозуміємо значущість важливих документів про права дитини. Дізнаємося про те, які закони захищають і охороняють дітей у нашій країні.
ІV. Сенсорно — моторний етап
Вивчення нового матеріалу в оптимально – функціональному стані ( звучить спокійна фонова музика)
Займіть зручне положення. Закрийте очі. Розслабте обличчя, руки, шию, тіло. Уявіть як м’язи обличчя стають м’якими, розслабленими. Відчуйте свою розслабленість. Усміхніться і уявіть, які ви гарні, коли усміхаєтесь.
Уявіть, що ми вирушаємо в подорож . Нас запросила хмаринка. Ось вона . Зручніше сідайте на хмаринку. Потрогайте її. Вона дуже м’яка, ніжна та злегка нас похитує. Відчуйте, як вас перехоплює радість через те, що ви подорожуєте хмаринкою. Подорож почалася.
Хмаринка разом з вами повільно піднімається в синє небо. Відчуйте як вітер віє у ваші обличчя. Ласкаві промінчики сонечка також торкаються ваших личок,підставте їм свої личка. З висоти можна побачити багато. Хмаринка пропливає над річкою, вода в річці чиста. Спокійна та така прозора, що вам видно як у воді граються жваві рибки. Послухайте, які слова вона вам промовляє Конституція, Конвенція, Декларація. Вдихніть вітер свободи. А ось ми пропливаємо над лісом. Уявіть собі, як переливаються всіма фарбами листя дерев під сонячним променем, як виблискують на листочках крапельки роси. Ви вдихаєте свіже вранішнє повітря, шовкова трава ніжно лоскоче ноги, гілки дерев вітають вас своїми вітами, співають ваші улюблені мотиви. Ми продовжуємо подорож та ось із-за лісу знову з’являється річечка й ми пропливаємо над нею, а крапельки води утворюють нові слова і ми читаємо : Конституція, Конвенція, Декларація. А ось ми побачили галявину, а на залитій сонцем галявині, червоніють суниці. Ви зриваєте соковиті, стиглі плоди, відчуваєте у роті їх солодкість. З – під куща виглядає їжачок. Він торкається своїм вологим носом протягнутої до нього руки і тікає. Ви смієтеся та на хмаринці пливете далі. Вам легко та спокійно. Та все ж таки прийшов час повертатися . Пошліть свою любов і слова подяки до хмаринки за подорож. Візьміть у руки те чим можна написати: крейду, шматочок вугілля, а може чарівну паличку і напишіть слова, які чули від річки та лісу: Конституція. Конвенція, декларація.
Відчуйте ступні ніг, прилив сил до рук та ніг. Відчуйте спину, плечі. Усміхніться і зробіть глибокий вдих. Повільно, кожен в своєму режимі повертайтесь у клас. Відкрийте очі, потягніться. Поверніть голову направо, наліво. Посміхніться сусідам, які сидять зліва і справа.
Давайте обговоримо: кому що вдалося побачити.
V. Символьний етап.
1. Бесіда
- Що ви уявили під час уявної прогулянки?
- Які кольори ви бачили?
- Який аромат ви відчули?
- Які слова шепотіли вам річка та ліс?
- Намалюйте той образ, який ви уявили.
2. Створення образону.
( Діти малюють той образон, який вони уявили. Розповідають про те, що намалювали, які слова запам’ятали, показують образони один одному)
3. Перевірте правильне написання слів ( слайд)
4. Вправа «сходинки» (учні повторюють слова)
Фізкульхвилинка ( малюємо 8)
VІ. Логічний етап
- Діти, згадайте, будь ласка, які нові слова ви почули.
Зараз ми дізнаємось, що вони означають.
Конституція - основний закон держави, який визначає основи суспільного ладу, державний устрій, права та обов’язки громадян.
Конвенція ООН «Про права дитини» – головний міжнародний документ шодо захисту дітей .
Декларація – офіційне проголошення основних принципів, а також документ, в якому вони викладені.
ООН (Організація Об’єднаних Націй )– міжнародна організація, до якої входить більше 150 країн світу, утворена в 1945р.
Більш детальнішу інформацію підготували нам учні:
Перша дитина:
Головний закон нашої країни — Конституція України. Конституція України прийнята на V сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року. 28 – червня оголошено Днем Конституції.
Вона складається із вступної частини і 161 статті. В статтях Конституції сформульовані права і обов'язки громадян України. На основі Конституції складаються всі інші закони. Розділ про права людини — один з найважливіших у Конституції нашої країни.
Ми — громадяни України і у нас і є обов'язки перед Вітчизною, перед своїм народом, перед іншими людьми, перед своїми рідними і близькими Головний обов'язок — поважати права інших!
Друга дитина:
Конвенція ООН про права дитини проголошена у 1989 р. Конвенція ООН «Про права дитини» - головний міжнародний документ щодо захисту дітей. Він складається з 54 статті, написані 6 мовами. Конвенцію підписали всі прогресивні країни світу. В 1991 р. Україна приєдналася до Конвенції. В 1993 р. в м. Києві створено Всеукраїнський комітет захисту дітей. Згідно з цією угодою, Україна у квітні 2001 року прийняла Закон України про охорону дитинства .
6. Перегляд відеофільму про права дітей
Завдання перед переглядом
- Уважно подивіться відеоролик і запам’ятайте права дітей.
7. Бесіда після перегляду
- Так які права мають діти? Назвіть їх.
- Назвіть документи, де записані права дітей.
8. Робота з документами( робота в парах) «Знаємо свої права»
У вас на партах лежать роздруковані основні статті Конвенції ООН «Про права дитини» і листочок №1 з тестовим завданням. Вам потрібно, прочитавши відповідні статті Конвенції, вибрати правильну відповідь тесту ( одну з трьох) .
1. Згідно ст.1 Конвенції ООН про права дитини, до якого віку ми вважаємося дітьми?
А)до 16; б)до 21; в)до 18 (якщо за законом, застосованим до цієї дитини, вона не досягає повноліття раніше)
2. Згідно ст. 18 Конвенції ООН про права дитини, хто несе основну відповідальність за розвиток дитини, за створення умов для її всебічного розвитку?
А)школа б) батьки; в)вулиця
3. Згідно ст. 7 Конвенції ООН про права дитини, кожна дитина після народження і з моменту народження має право на:
А)окреме житло; б)ім’я; в) свідоцтво про народження
4 . Ст. 6 Конвенції ООН про права дитини декларує право на
А) життя; б)воду; в)повітря
5. Ст. 28 Конвенції ООН про права дитини декларує право на
А)безкоштовне лікування; б)утримування домашніх тварин; в) освіту
6. Яка стаття Конвенції ООН про права дитини декларує право на відпочинок і дозвілля?
А)33; б)32; в) 31
9.Перевірка роботи в парі ( слайд)
1 в, 2 –б, 3-б, 4-а, 5 – в, 6 – в.
10. Робота зі схемами
Основні права дітей ще зобразили схемами. Давайте їх розшифруємо: перед вами схеми основних прав . Я буду читати вам віршик про певне право, а ви піднімаєте відповідну схему.
1) Право на повноцінне харчування.
У сім’ї ми маєм право
На добре харчування.
Від того, що і як їмо,
Залежить і здоров’я, і навчання.
2) Право на медичну допомогу.
Якщо погано стало нам,
Батьки заб’ють тривогу.
Для цього право є у нас
На медичну допомогу.
3) Право на освіту.
Дитина має право на освіту.
Бо всім відомо, що без школи,
Без знань, що мусиш там набуть,
Не станеш ти в житті ніколи
Тим, ким в дитинстві мрієш буть.
4) Право на любов та піклування.
Сім’я – це слово дороге.
У слові цім тепло і ласка,
Нехай же уряд захистить
Дитяче і сімейне щастя.
5) Право на відпочинок і дозвілля.
Трішки ми попрацювали,
Наші сили підупали
Отже, слід нам відпочити,
Знову сили відновити
- Молодці. Ви добре потрудилися давайте і ми відпочинемо.
Фізкультхвилинка
11. «Захищаємо права казкових героїв»
(зачитуються уривки з відомих казок. Потрібно назвати які права, згідно Конвенції ООН про права дитини, були порушені)
( робота в групах)
1. Народна казка «Вовк і семеро козенят»
«… І тут вовк увірвався до хатинки. Злякалися козенята й нумо ховатися хто куди… Але вовк їх усіх знайшов і довго не розбирався: роззявив свою пащеку та проковтнув усіх по черзі…»
(Вовк порушив право на життя. Ст. 6 Конвенції ООН про права дитини)
2 . Ш.Перро «Попелюшка або Кришталевий черевичок»
« - А що, Попелюшко, хотілося б тобі поїхати на бал? – запитували сестри, поки вона розчісувала їх перед дзеркалом.
- Ой, що ви, сестрички! Ви смієтеся з мене!
- Авжеж. Хто ж тебе таку нечепуру пустить…
І ось нарешті очікуваний день настав. Мачуха та сестри поїхали. Попелюшка довго дивилася їм услід, а коли їхня карета зникла за поворотом, вона затулила обличчя руками і гірко заплакала.»
(Мачуха порушила право Попелюшки на відпочинок. Ст. 31 Конвенції ООН про права дитини зазначає, що дитина має право на відпочинок і дозвілля, право брати участь в іграх і розважальних заходах, які відповідають її вікові.)
3. Українська народна казка «Кривенька качечка»
« Пішла вона до криниці, а дід з бабою – в хату! Дивляться – аж у гніздечку нема качечки, тільки повно пір’ячка. Вони тоді взяли гніздечко – та й кинули у піч. Воно там і згоріло. Зайшла дівчину в хату та зараз до гніздечка – аж гніздечка нема.
Дівчина й каже:
- Я довіку жила б у вас, якби ви не спалили мого гніздечка та не підглядали за мною. А тепер – піду я від вас.»
(Дід з бабою порушили право дівчини на особисте життя. Ст. 16 Конвенції ООН про права дитини)
4. Н. Забіла «Зайчикова хатка»
«Оселились біля річки
Сірий зайчик та лисичка.
Зайчик – в хатці луб’яній,
а лисичка – в крижаній.
Ось постукала в віконця
Тепла сонячна весна,
І розтанула на сонці
біла хатка крижана.
Лиска почала зітхати:
- Як я житиму без хати?
Зараз зайця прожену
Й влізу в хатку луб’яну!
Де вже зайчику малому
Суперечить хижаку!
Довелось тікати з дому
Бідолашному звірку.»
(Лисиця порушила право зайчика на недоторканість житла. Ст.16 Конвенції ООН про права дитини)
5. О. Толстой «Золотий ключик, або Пригоди Буратіно»
«Він схопив Буратіно, відніс його до комори театру і повісив на гвіздок.
Повернувшись, він насварився на ляльок семихвостим батогом, щоб вони вели виставу далі…Карабас Барабас сів вечеряти. У вогнищі було замало дров. Тоді він ляснув у долоні. Прибігли Арлекін і П’єро.
– Принесіть - но сюди цього гульвісу Буратіно, - сказав синьйор Карабас Барабас.
– Він зроблений з сухого дерева, я його підкину у вогонь, моя печеня швидко засмажиться.
Арлекін і П’єро впали навколішки, благали пожаліти нещасного Буратіно.
- А де мій батіг? – загарчав Карабас Барабас.
Тоді вони, ридаючи, пішли до комори, зняли з гвіздка Буратіно й потягли на кухню»
(Тут порушено Ст.19 Конвенції ООН про права дитини, а саме право на захист від усіх форм фізичного та психологічного насильства, або недбалого ставлення, грубого поводження з боку батьків, законних опікунів чи будь – якої іншої особи, яка піклується про дитину.)
VIІ. Лінгвістичний етап
Згадайте на чому ми сьогодні подорожували? Де під час подорожі вперше почули назви законів про права дитини? Так вперше ці слова підказала в нам річка. А річка — це вода, а вода — це життя. Також вода це носій інформації. Вона впитує в себе всю інформацію, що нас оточує. Так і наша водичка, яку ми налили в склянки на початку уроку, разом з вами сприймала всю інформацію. Випийте водичку і разом з нею ще раз згадайте назви та зміст документів про права дитини. ( діти п'ють водичку)
Щоб перевірити ваші знання, я підготувала анкетку
Анкета.
Прізвище та ім'я учня_________________________________
Тема уроку____________________________________________
1. Який документ затвердила у 1989 році ООН про права дітей:
А) Декларацію прав дитини;
Б) Конвенцію прав дитини;
В) Закон України про права дитинства.
2. Який документ прийняла Україна про права дитини у 2001 році?
А) Декларацію прав людини;
Б) Конвенцію прав дитини;
В) Закон України про охорону дитинства.
3. Як називається основний закон України, де записані всі права і обов’язки?
А) Декларація прав дитини;
Б) Конвенція прав дитини;
В) Конституція України.
4. Це те, що ти повинен робити, щоб бути корисним собі та іншим:
А) обов’язок;
Б) право.
5. Це те, що ти можеш робити:
А) обов’язок;
Б) право.
( збирає вчитель)
Вірш напам’ять
Творити, дихати, учитись,
Примножувать багатства всі її.
Своєю Україною гордитись.
Я маю право на здоров’я охорону
Яка б не трапилась біда,
Щоби завжди в моєму домі –
Спокійною була моя сім’я.
У школі всіх наук джерела
Зібрані зі всього світу
Обіцяю добре вчитись
Я маю право на освіту.
На чисту воду і на хліб духмяний
Я маю право раз і на завжди
Всім дітям достатнє харчування
Потрібне, щоб здоровими росли
Я маю право на веселку і весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну,
І на лани із стиглим житом.
На золотаве сонце в небесах,
Що щедро Україну зігріває,
На соловейка спів в гаях,
І на любов батьків, безмежну і безкраю.
VІIІ. Підсумок уроку
Ось і підійшов до кінця наш урок.
Який настрій у вас зараз? (показують)
Прошу вас продовжити речення…
Я зрозумів…
Я навчився… |