Тема. Вода в природі та в житті людини Мета: з’ясувати значення води в природі та житті людини; формувати природознавчу компетентність молодшого школяра; розвивати когнітивну сферу; виховувати прагнення берегти й охороняти природу, зокрема воду. Обладнання: глобус, медична піпетка, вода, папір і олівці.
Хід уроку
І. Організаційний момент. ІІ. Мотивація навчальної діяльності. 1. Вправа «Погода» (Слайд 1 ) 2. Робота над акровіршем (Слайд 2 ) Вона є на Землі в усьому. Он в небі хмаркою летить. Дає життя всьому живому. А от без неї нам не жить. (Склянка з водою) Пригадайте із попереднього уроку, які властивості має вода? Яка вона? 3. Практична робота Подивіться, яка маленька крапля води! (Вчитель медичною піпеткою капає діткам в долоньки по краплинці води) Мабуть, і її значення на Землі також невелике? Як ви думаєте? (Припущення учнів.) III. Повідомлення теми і мети уроку Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про те, де на землі знаходиться вода, значення для рослин, тварин і людини, шляхи забруднення та способи її охорони і збереження. ІV. Опрацювання нового матеріалу 1. Розповідь вчителя. Діти, погляньте на глобус – це об’ємне зображення нашої планети, на якій ми живемо. Подивіться на нього. Ви побачите різні кольори на глобусі. Це – кольорове позначення суші і води. Коли з космосу космонавти вперше побачили нашу планету, вони були дуже здивовані і зачаровані її красою і назвали Землю «блакитною планетою». Та скільки ж води на нашій планеті? Вчені підрахували. Уявно кількість води можна позначити так…. 2. Практична робота Візьми аркуш паперу, поділи його на 4 рівні частини. Це буде поверхня нашої Землі. Три частини замалюй блакитним кольором – це вода. Одна частина – суша. Ви бачите, наскільки більше води на нашій планеті.
Води на Землі багато (Слайд3) Вона в морях і річках, вона застигла в льодовиках і на гілках дерев, вона парує в повітрі. У різні пори року вода на землю падає у вигляді опадів: дощу, граду, роси, туману, снігу, сніжинок, інею, лід на водоймах. - Але це ще не усе! (Слайд 4) - У чому ще можна знайти воду на Землі? ( У рослинах). - Дійсно, у листях, у стеблах, плодах рослин теж міститься вода. Наприклад, помідор ( показую) на 95 % складається з води, а огірок - з 98 % з води. У тілі тварин теж є вода - 65 %. А в тілі людини - 75% води. Висновок: вода є в кожному живому організмі. 2. Значення води для тварин і рослин. - Чи потрібна вода рослинам? - Що станеться, якщо не поливати кімнатні рослини? (Вони засохнуть). - Чи потрібна вода тваринам? - Для чого тварини використовують воду?( Для життя). Зверніть увагу на таких тварин: риби, бобер. Де вони живуть? ( Слайд 5 - 6) Висновок: вода необхідна і рослинам і тваринам, без неї вони не можуть існувати. 3. Значення води в житті людини. - Ще з давніх – давен використовували люди силу води : будували на річках водяні млини, щоб молотити борошно. (Слайд 7) А нині? Погляньте на цю споруду! Це - гідроелектростанція. . (Слайд 8) - Де ще людина використовує воду? ( На заводах, фабриках, у побуті, у медицині) - Як людина використовує воду? (Для приготування їжі, прибирання, миття посуду, пиття та інші потреби). Цікаво знати. Без їжі людина може прожити 3-4 тижні, а без води 3 – 4 дні. Фізкультхвилинка V. Узагальнення і систематизація знань. 1. Робота за підручником: ст. 34- 35 2. Робота в зошиті 3. Бесіда про бережливе використання води. Кількість чистої прісної води на Землі з кожним роком все зменшується через недбалу поведінку людини, тому воду потрібно берегти: закривати крани під час миття рук, посуду, чищення зубів, пральну машину заповнювати повністю під час прання, не забруднювати водойм. Виявляється, ми витрачаємо води найбільше у світі. Щодня вдома на одну людину використовуємо: на миття рук(не закриваючи кран) - 6- 8 л чищення зубів 6 - 8 л душ 15 - 20 л на хвилину прання 130 - 150 л (за одне прання) прийняття ванни - 150 л 4. Музей води в Києві. (Слайд ) Вся експозиція розташовується під землею, куди потрібно спуститися на ліфті. 5. Тест «Так чи ні» 1) Вода відноситься до живої природи. 2) Вода перетворюється на водяну пару. 3) Рослини, тварини і люди не можуть жити без води. 4) Воду потрібно берегти VI. Підсумок уроку - Як ви розумієте слова « Закривай міцніше кран, щоб не витік океан» Вправа «Доповни речення» (пов’язані з водою) Наприклад, Мені весело, коли я разом з батьками влітку купаюся в річці. Я люблю ….. Я хочу … Мені сумно, коли … Мені цікаво, коли … Мені боляче, коли …