Автор: Пилипчук Г.А., вчитель початкових класів
Волочиської ЗОШ І-ІІІ ст. №1 Рецензент: Швалюк Л.В., заступник директора з НВР
Волочиської ЗОШ І-ІІІ ст. №1
Читання- основа навчання
/ Добірка дидактичних вправ та ігор/
Методичний посібник акцентує увагу на проблемах формування навички читання учнів початкової школи. У посібнику
Зібрано систему дидактичних вправ та ігор, що використовуються у практиці роботи вчителя початківця з метою вироблення умінь свідомого, мовчазного читання та виразного читання вголос.
ЗМІСТ
Вступ… 3- 5
1. Вправи на постановку дихання та розвиток артикуляції…5-11
2. Робота з чистомовками 11-16
3. Робота зі скоромовками 16-20
4. Вправи на розширення кута зору 20-25
5. Вправи для розвитку у дітей поля читання 26-28
6. Вправи на розвиток зіркості і уважності 28-34
7. Дидактичні вправи для розвитку швидко читання 34-42
8. Творчі ігри для формування навички швидко читання .. 42-47
9. Стимулюючі вправи для розвитку навички швидкого читання 47-48
10.Вправи для вироблення уваги до слова 49-52
11. Вправи на формування мовчазного читання 52-53
12. Вправи для розвитку швидкого сприйняття 53
13. Вправи для розвитку памʼяті і вироблення стійкої уваги… 53-54
14.Вправи на гнучкість, самостійність мислення, здатність до передбачення… 54-56
15.Вправи для вироблення свідомого читання 56-58
16.Вправи на розвиток уяви і фантазії 58-60
17.Вправи на розвиток здатності римувати 60-61
Висновки 62-63
Література 64
Додатки… 65-73
Вступ
Мовлення є засобом спілкування між людьми. Писемне мовлення стало додатковим засобом людських стосунків. Після того як люди винайшли друкарський верстат, то відкриття, всі досягнення людського розуму стали швидше розповсюджуватись, ніж раніше, коли книги переписували від руки. Якби в руках людей не було книг, суспільство не могло б так швидко розвиватись, як це ми спостерігаємо тепер.
Книга в житті людини має надзвичайно велике значення. Вона є джерелом знання.
З книги письменна людина дістає знання, створені людством протягом довгої його попередньої історії. Узагальнюючи багатогранний досвід своєї виробничої і культурної діяльності, людина з допомогою книги передає цей досвід наступним поколінням. З книг людина дізнається про великі відкриття і винаходи, про боротьбу людини з природою і завоювання влади над нею. Книга дає не тільки знання, а й сприяє вихованню повноцінної, всебічно розвиненої людини.
Школа і вчитель виховують у дітей любов до книги, до друкованого слова, навчають учнів читати книгу, користуватися нею.
Прищепити любов до читання - це значить переконати дитину у необхідності дружити з книгою, відчувати її корисність у повсякденному житті як неоціненного джерела знань та засобу спілкування між людьми. У процесі роботи над книгою учні повинні пройнятися розумінням книги як величезної сили, здатної впливати на розум і емоції людини.
М. Горький писав: "Любіть книгу - джерело знань: вона полегшить вам життя, по-дружньому допоможе вам розібратись в строкатій і бурхливій плутанині думок, почуттів, подій, вона навчить вас поважати людину і самого себе, вона окриляє розум і серце почуттям любові до світу, до людини" [9, 87].
Ідея сказаного - у підкресленні благотворного впливу книги на формування позитивних рис особистості. Дію цього впливу у повній мірі слід використати на уроках читання. Для цього є всі можливості. Читання книг
відкриває кожній людині світ незвіданого, незнаного, таємничого. У найбільшій мірі це стосується дітей. Учні початкових класів прилучаються до цього світу передусім на уроках читання, які задовольняють освітню мету навчання молодших школярів.
Ефективний процес читання неможливий без вироблення в учнів навичок правильного, виразного, швидкого та свідомого читання, які формуються на уроках класного і позакласного читання.
Проблема формування навички читання завжди була і є актуальною, детально дослідженою як в психолого-педагогічному так і в методичному плані.
Психолого-педагогічні засади проблеми були встановлені Т. Єгоровим, О. Леонтьєвим, М. Жинкіним.
В методичній літературі розроблена достатньо повна характеристика навички читання Н. А. Щербаковою, Є. А. Адамовичем, К. Т. Полєкіним, В. Г. Горець. М. Яковлєвою. а також В. О. Острогорським, 3. А. Ачейкіною, А. А. Горбуновою, Є. Є. Руновою.
Одне з провідних місць у формуванні особистості належить читанню. Адже саме читання є невичерпним джерелом знань, духовного, емоційного, розумового розвитку людини. Тому навчання дітей читати, формування в них стійкого інтересу до цього виду діяльності було і залишається важливим завданням початкової школи. Для його успішного розв'язання вчителю необхідно чітко усвідомлювати психологічні особливості цього процесу.
За своєю природою читання - один із видів мовленнєвої діяльності, разом із слуханням, говорінням, письмом. Психолог Т. Г Єгоров розглядав читання як вид діяльності, для якого характерні дві взаємопов'язані сторони: одна з них "виражається у рухах очей та рухах органів артикуляції", інша - в рухах думок, почуттів та намірів читця, викликаних змістом тексту. В міру оволодіння учнями процесом читання відбувається більше зближення, краща взаємодія між вказаними компонентами. "Кінцевим завданням розвитку навички читання, - пише Т. Г Єгоров, - є досягнення такого синтезу між всіма сторонами процесу читання, яким характеризується читання досвідченого читця. Чим гнучкіший
синтез між процесом осмислення і тим, що називається навичкою в читанні, тим досконаліше протікає читання, тим воно точніше та виразніше".
Одне з провідних місць у формуванні особистості належить читанню. Адже саме читання є невичерпним джерелом знань, духовного, емоційного, розумового розвитку людини. Тому навчання дітей читати, формування в них стійкого інтересу до цього виду діяльності було і залишається важливим завданням початкової школи. Для його успішного розв'язання вчителю необхідно чітко усвідомлювати психологічні особливості цього процесу.
Для виховання правильного читання потрібні використовувати систему спеціальних вправ. У своїй роботі я хочу запропонувати різноманітні види вправ та завдань що сприяють розвиткові навичок правильного, виразного, свідомого читання. Вони викликають у дітей великий інтерес до власне процесу читання, адже дані вправи сприймаються, як гра.
Велике значення для відпрацювання правильного читання має постановка дихання. Впроваджую вправи на постановку правильного дихання вже з 1 класу. |