Мета. Розширити знання учнів про генія українського народу – Т. Г. Шевченка, про його прагнення допомагати пригнобленим; викликати гордість за талановитих дітей з простолюду, за їхнє бажання вчитися, служити своєму народу.
Вдосконалювати техніку читання, збагачувати словниковий запас; розвивати зорову пам’ять, зв’язне мовлення.
Виховувати почуття гідності і любові за свій народ, прагнення зберігати в пам’яті історію свого народу.
Тип: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: презентація, портрет Т. Г. Шевченка, “ Кобзар ”.
Зміст уроку
I. Організація класу.
II. Підготовка учнів до сприймання нового матеріалу.
З давніх давен людям відоме “ дерево життя “. Це гілочка на якій ростуть три листочки.
(слайд №2)
1-й листочок – символ минулого часу.
2-й листочок – символ сучасного часу.
3-й листочок – символ майбутнього часу.
Все навколишнє – це наслідок минулих подій, а в тому, що відбувається зараз, народжується майбутнє.
Отже, щоб бути освітченою людиною треба вивчати минуле свого народу.
III. Оголошення теми уроку.
1. Сьогоднішній урок буде присвячений життю і творчості славетного генія України Т.Г. Шевченку.
Обличчя Шевченка знає кожен з нас ще змалечку й відчуває в ньому щось батьківське. Тому Шевченка й називають батьком свого народу.
(слайд 3)
Подивіться на портрет великого поета. Ось він у молоді роки . Це автопортрет,його малював сам Тарас Шевченко. Вдивіться в його сумні очі, змучене обличчя, які виражають нелегку долю, яка випала поету.
Ми називаєм його Кобзарем. Так поет назвав книгу свого життя – “Кобзар ”. Ця книга є в кожній сім’ї, вона стала настільною книгою нашого народу.
(слайд )
Словничок.
Кобзарями називаємо народних співців, які виконують пісні, супроводжуючи свій спів грою на бандурі чи кобзі.
(слайд 5)
9 березня особлива дата в нашій країні. В цей день Україна вшановує свого великого сина Т. Г. Шевченка.
Тарас Григорович Шевченко прожив усього 47 років, із яких 24 був у кріпацтві, 10 років мучився в солдатській неволі на засланні і всього 13 років був вільною людиною.
2. Розповіді дітей.
• 9 березня 1814 року в селі Моринцях на Київщині народився Тарас Григорович Шевченко. Батьки його були кріпаками.
(слайд 6)
Словничок.
КРІПАКИ – селяни, що були власністю пана.
• Григорій Іванович ( батько ) умів читати, стельмахував ( робив із дерева вози, колеса ).
• Мати, Катерина Якимівна – лагідної вдачі жінка, працьовита, дбайлива.
• Письменним був і дід по батькові Іван, розповіді якого дуже любив слухати малий онук Тарас.
• Невдовзі родина переїхала в сусіднє село Кирилівку, де й пройшли дитячі роки Тараса.
3. Розповідь учителя.
Тарас був третьою дитиною в сім’ї Шевченків.
( Катерина, Микита, Тарас, Ярина, Марія, Йосип )
Радощів у Тараса було мало. Батько й мати з дня на день ходили на панщину, жили бідно, в нужді і злиднях.
(слайд 7)
Словничок.
ПАНЩИНА –примусова праця селян на поміщиків.
Тарасик ріс, як билина в полі. Першим його учителем і наставником було саме життя, сповнене плачу і зойків катованих на панському дворі і в полі. Няньчила Тараса старша сестра Катерина, сама ще тоді дитина.
Малий Тарас зростав кмітливим і допитливим, цікавий до всьго. Коли йому виповнилося 8 років батько віддав його в “науку” до дяка. Дяк навчав по церковних книгах і за найменшу провину карав учнів різками.
Хлопець був охочий до навчання, швидко все запам’ятовував. Тарас мав феноменальну пам’ять.
Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе – смерть матері. Тарасик мав 9 років.
На 12 році Тараса спіткало нове горе, раптово, простудившись у дорозі, помер батько. І хлопчина залишився круглим сиротою, беззахисним і не доглянутим.
Дуже рано в Тараса появилися здібності до малювання. Крейдою чи вуглинкою змальовував усе, що бачив.
Прагнучи здобути освіту, стає наймитом дяка у школі. Пізніше шукає в сусідніх селах учителя малювання, 13 річним пасе ягнята.
Коли ж, врешті знайшов учителя, з’ясувалось, що він кріпацька душа і повинен служити панові.
Тарас став козачком пана Енгельгардта.
Доля привела Тараса до Петербурга, де він прожив 17 років.У Петербурзі пан,побачивши талант свого кріпака і бажаючи мати власного художника,дозволив Тарасові вчитися малювати у майстра живописних справ Ширяєва.
Тут, Шевченко, талановитий кріпак, познайомився з відомими діячами живопису і літератури, які доклали багато зусиль, щоб викупити Шевченка з кріпацької неволі.
Енгельгардт назвав ціну 2500 карбованців.
К. Брюлов і В. Жуковський знайшли спосіб зібрати цю суму.
К. Брюлов написав портрет В. Жуковського, який було розіграно в лотарею в імператорській родині.
(слайд 8)
22 квітня 1838 р. пан видав відпускну на волю своєму кріпакові Тарасу Григоровичу Шевченку.
І з травня 1838 року Тарас став учнем К. Брюлова – почав навчатися в Петербурзькій Академіі Мистецтв.
У 1840 році виходить у світ “ Кобзар ”
Після закінчення Академії Мистецтв Шевченко приїздить до Києва, працює художником, стає членом Кирило Мефодіївського братства, яке боролося проти панів і царя.
Коли було заарештовано членів братства, у них знайшли бунтівливі Тарасові вірші. Дуже жорстоко покарали за це поета і художника Тараса Шевченка – 10 років солдатської муштри, які й підірвали його здоров”я. Йому забороняли писати й малювати. Але зболена душа не могла мовчати – писав і малював, ховаючи у “ захалявині книжечки ”.
Через 10 років поета звільнили, хворим він повернувся у Петербург.
Уже будучи тяжко хворим видав український буквар, планував видати ряд підручників.
Помер Т. Г. Шевченко 10 березня 1861 р. у Петербурзі. Пізніше був перепохований, як і заповідав у Каневі на високій горі, яка відтоді називається Тарасовою.
(слайд 9)
Фізкультхвилинка.
Встаньте, діти, посміхніться
Землі нашій поклоніться.
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться,
В різні боки похиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
IV. Робота з “ деревом життя і творчості ” Т. Г. Шевченка.
(слайд 10)
• 9 березня – День народження Т.Г.Шевченка;
• 9 років – смерть матері;
• 11 років – помер батько;
• 13 років – пасе ягнят;
• 17 років – став козачком пана Енгельгардта;
• 24 роки – вихід Шевченка з кріпацтва, навчання в Академії мистецтв;
• 26 років – вихід у світ «Кобзаря»;
• 31 рік – закінчив Академію мистецтв, повернувся на Україну;
• 33 роки – арешт до Оренбурга;
• 43 роки – визволення Т.Г. Шевченка
• 47 років – смерть Т.Г. Шевченка.
V. Робота над текстом. Д. Красицький. Тарас Шевченко.
1. Читання оповідання вчителем.
- Яким було дитинство поета?
2. Словникова робота.
(слайд 11)
кріп . к п . ст . х
п . т К . бз . р
н. в . льн . к х . д . жн . к
с . р . т . с . н
а)Вправляння у виразному читанні.
(слайд 12)
пізніше плекати приголубити
здалеку недосипають благенька
нікому господарством занедужала
б) Словничок.
(слайд 13)
ПЛЕКАЮТЬ – доглядають, дуже турбуються, пестять.
ВИШНЯК – вишневий сад.
ХУРА – великий віз.
БЛАГЕНЬКА – бідна, латана, стара.
НЕАБИЩО – щось незвичайне.
3. Читання оповідання учнями «ланцюжком»
4.Відповіді на запитання з елементами вибіркового читання.
- Якою була мама Тараса?
- Коли вона померла? Чому? Зачитайте.
- Де поховали маму?
- Яке життя настало для сиріт? Зачитайте.
- Чому помер батько?
- Що перед смертю сказав батько про Тараса?
5.Поділ тексту на частини. Складання плану.
Учні читають оповідання по абзацах, добирають заголовки до кожної частини.
(слайд 14)
План
1) Смерть матері.
2) Тяжко-важко жити сироті без роду.
3) Смерть батька.
4) З нього вийшло неабищо.
6. Переказ оповідання за планом.
Хвилинка поезії.
1. В старій хатині,
В кріпака колись,
В тихий день весняний
Хлопчик народивсь.
2. У тяжкій неволі
Ріс малий Тарас.
Він не вчився в школі,
Він ягнята пас.
3. Вмерли мама й тато,
Сирота в дяка,
Тут була в хлоп’яти
Грамота гірка.
4. В пана бусурмана,
В Петербурзі дім,
Кріпаком у пана
Був Тарас у нім.
5. Хоче малювати,
Прагне він до знань,
та за це багато
зазнає знущань.
6. Нишком він малює
Статуї в саду,
А вночі віршує
Про чужу біду.
7. Та в людському морі
Стрілися брати,
Що зуміли в горі
Щиро помогти.
8. Викупили друзі
Вільним став Тарас!
Чом же серце в тузі,
Біль чому не згас?
9. Гнули люди спину
На панів лихих,
Кріпака-людину
Пан продати міг.
10. Мучились в неволі
Бідні злидарі,-
Він про їхню долю
Пише в “ Кобзарі ”.
11. Сміливий і щирий
Був Тараса спів.
Він гострить сокиру
Кличе на панів.
12. Цар його в солдати
В дикий край заслав,
Малювать й писати
Кат забороняв.
13. Та малює й пише
Він таємно там,
Гнівні його вірші
Страх несли панам!
14. Як дітей любив він!
Мріяв, щоб малі
Скрізь росли щасливі
На усій землі.
V. Підсумок уроку.
- Кому був присвячений сьогоднішній урок?
- Т.Г. Шевченко мріяв, щоб якими росли діти на землі?
- Що він заповідав? (слайд 15)
- Чи є у нашому місті місця, що пов’язані з ім’ям великого Кобзаря?
Хвилинка-цікавинка.
У 80 роках відкрили нову планету,яку назвали “ Кобзар ”.
На Марсі є кратер ім. Т. Г. Шевченка.
Вчені знайшли мінерал, який назвали Тарасовіт.
В горах Кавказу є пік Шевченка.
Іменем Т. Г. Шевченка названо міста і села, вулиці і площі, а пам’ятники побудовані не лише в Україні, а й далеко за її межами: в Росії, Молдові, Казахстані, Канаді, Франції, Америці. Його твори видані на 33 мовах світу.
Ми вчимося у Шевченка шанувати і любити рідну землю, рідний народ, рідну українську мову,рідних батьків.
Діти, де б ви не були, ким би ви не стали, пам’ятайте, що всі ви-онуки Тараса Григоровича Шевченка, будьте достойні його імені.
VII. Домашнє завдання.
С.4-5, читати, переказувати текст. |