Мета: формувати в учнів вміння правильно поводитися в громадських місцях: транспорті, їдальні, вулиці ; а також ввічливо вітатися в різний час.
Обладнання: схема маршруту, демонстраційний матеріал, картки зеленого і червоного кольору, «ввічливе» сонечко, макети лісових мешканців, наочність «Народна мудрість», символічні сонечка.
Форма проведення: гра-подорож.
Використана література: 1. Сьогодні свято! Сценарії свят у початковій школі. Частина ІІ /Лабащук О.В., Я.Ф. Морська, О.В. Скіпакевич – Т.,2006. 2. Панасик І.С. Методичні рекомендації по роботі з динамічним матеріалом «Добре чи погано?». – Х., 2007. 3. О. Романченко. Ігрові ситуації морального спрямування // Початкова освіта №47. – 2007. с 17-19. 4. Корнієнко С. Виховний простір першокласників: навчально-методичний посібник. – Т.,2005.
Хід заняття І. Організація класу до заняття. 1.1. Привітання з учнями та представлення. Заходьте дружно та сміливо, Маленькі учні, в світлий клас. Урок цікавий та щасливий Розпочинається для вас! - Доброго дня, діти! - Доброго дня! - Сьогодні ми будемо подорожувати країною Ввічливості. Весь цей час за нами буде спостерігати веселе Сонечко, яке буде допомагати вам у непростих але цікавих завданнях, а в кінці заняття воно нагородить найактивніших.
1.2.Перевірка готовності учнів до заняття. - Перевірте будь-ласка, чи у кожного з вас на парті є ручка та листочок з якими ви будете працювати. Є у всіх?
ІІ. Розкриття теми заняття. - Сьогодні ви дізнаєтеся багато цікавого про те, як поводитися в громадських місцях. Разом ми виконаємо декілька цікавих завдань. Я думаю , що вам обов’язково сподобається. Отож, вирушаймо!
ІІІ. Станція мовного етикету. 3.1. Інформаційна довідка. - Перша наша зупинка – це станція мовного етикету. З давніх часів і до тепер під час вітання люди обмінюються різними рухами. Декотрі вклонялись, інші падали навколішки і билися об землю лобом. Треті – підносили руку до лоба, четверті – торкалися носами, п’яті – показували язик, а в Україні клали руку на груди і вклонялися. І в наші дні вітаються по-різному: тиснуть руки і просто кажуть добрі слова. «Доброго ранку!» - мовлю за звичаєм. «Доброго ранку!» - кожному зичу я. «Доброго дня вам!» - людям бажаю. «Вечором добрим!» - стрічних вітаю. І посміхаються у відповідь люди! Добрі слова ж бо для кожного любі. Дійсно, вітання бувають різні. Але чи то уклін, чи слова вітання , чи лагідна усмішка, спільне в них те, що привітання означає: «Ти мені – приємна людина. Знай, що я тебе поважаю. Я тобі бажаю всього найкращого: здоров’я , миру, радості, щастя». Ось , що означають прості слова: «Доброго ранку», «Доброго дня», «Ми раді вас вітати».
3.2. Гра «Світлофор ввічливості» - Зараз ми з вами пограємо в дуже цікаву гру, яка називається «Світлофор ввічливості». Я буду читати ситуацію, а вам потрібно відповісти , що правильно, а що ні. Якщо відповідь «ввічливо» - ви показуєте зелений колір, якщо «неввічливо» - червоний. • У шкільному коридорі розмовляють вчителі, серед них Олег побачив свого класного керівника і, проходячи, сказав: « Добрий день, Ігоре Степановичу!» (ч.к.) • «Вибачте, будь-ласка, я штовхнула вас ненавмисне», - каже дівчинка в трамваї.(з.к.) • Коридором йде вчителька, в руках у неї книжки, зошити, портфель. Назустріч їй учень, він сказав: «Добрий день!» і пішов далі.(з.к.) • Ти йдеш з товаришем вулицею, він привітався з незнайомою тобі людиною Ти теж сказав: «Добрий день!».(з.к.) • «Дайте мені хлібину», - звертається хлопчик до продавця.(ч.к.) • Після обіду Коля сказав бабусі: «Дякую, борщ дуже смачний»(з.к.) 3.3. Робота з наочністю. - Діти, подивіться на малюнок і скажіть, яку ситуацію ви тут бачите? - Хлопчик не привітався з своїми сусідами. - А ви завжди вітаєтеся з своїми знайомими? -Так. - Які слова-привітання ви знаєте? - Доброго дня! Привіт! Доброго вечора! Здрастуйте! Та ін.
3.4.Гра «Ввічливе сонечко» -А тепер я хочу з вами провести гру. Я буду задавати питання, а той, у кого є стрічка з відповідним написом, повинен прикласти її до промінчика сонця, яке світить сьогодні нам. (Ситуації) 1. Ви прийшли до школи. Яке перше слово ви повинні сказати? - «Добрий день». 2. Вам допомогли роздягтися. Повісити одяг. Що треба сказати? – «Дякую». 3. Ви вийшли по коридору і випадково когось штовхнули. Що треба сказати? – «Вибачте» 4. Щоб вам із задоволенням допомогла людина, не слід забувати одне чарівне слово. – «Будь ласка». 5. Ви прощаєтеся з учителем, що ви повинні сказати? – «До побачення!» - Тепер наше сонечко не просто сонечко, а ввічливе сонечко, і воно дуже задоволене вашою роботою.
ІV.Зупинка «Ввічлива поїздка» 4.1.Робота з наочністю. - Ми повторили як правильно вітатися в різний час дня і з різними людьми, а наша наступна зупинка – «Ввічлива поїздка». (Робота з наочністю) Діти, уважно подивіться на малюнки і скажіть , що ви там бачите.(Відповіді дітей) - Хлопчика, який їсть морозиво у автобусі і хлопчика, який не вступає місце старшим. - А чи можна в салоні автобуса (тролейбуса, трамвая) їсти морозиво( тістечко)? Чому? - Їсти і пити у транспорті не прийнято. Навіть морозиво. Несподіваний поштовх – і воно бруднить одяг сусіда. - За плечима хлопчика – рюкзак. Поміркуйте, чи заважає він пасажирам? - Так. - Дітки, а зараз погляньте на інший малюнок і скажіть як би вчинив хлопчик, якщо б він був ввічливим і вихованим? - Дав місце бабусі. 4.2.Казкова етикетна задача. - Правильно, а закріпимо ми свої знання розв’язанням казкової задачі: Ведмежата їхали у гості до бабусі. Їдучи, вони розповідали один одному цікаві історії й так захопилися, що ледь не прогавили своєї зупинки. Проштовхуючись до дверей, ведмежата невзначай штовхнули дядечка Ослика, віддавили лапу тітоньці Лисиці й збили з ніг маленьке Зайченя. Яких грубих помилок припустилися ведмежата? А як можна уникнути таких помилок? (Відповіді дітей). - Сонечко дуже задоволене вашими відповідями і запрошує нас на зупинку «Смачного вам!»
V. Зупинка «Смачного вам!» 5.1.Робота з наочністю. - Наступна наша станція, як ви здогадалися, посвячена культурі поведінки за столом. -Дітки, погляньте на малюнки і скажіть кого ви на них бачите. - Хлопчика і дівчинку - Чи правильно діти ведуть себе за столом? - Дівчинка – правильно, а хлопчик – ні. -А як правильно себе поводити себе за столом? - За призначенням використовувати столові прибори, бути охайним та ін. - А якою «ввічливою» фразою діти повинні завершити обід? - Спасибі (дякую). - А ви не забуваєте подякувати своїм рідним за смачні сніданки, обіди та вечері? - Ні. 5.2.Робота на картках. -А зараз ми перевіримо, як ви засвоїли правила поведінки за столом. Я буду читати речення, а ви запишете слово, яке в ньому пропущене. • Лікті на стіл . . . можна класти. • Щоб не заплямити свій костюм, треба завжди бути дуже . . . . • Мама мені смачної каші зварила. Мамі за це я подякувала: Я обняла її, поцілувала, Я їй щиро . . . сказала. • Під час обіду необхідно покласти на коліна . . . .
-Сонечко мені підказує, що ви втомилися. Тому я проведу фізкультхвилинку: Ну ж бо, діти, дружно встаньте І на місці закрокуйте. На носочках підтягніться, Один одному всміхніться. Як пружинки , всі присядьте І на місце тихо сядьте. VI. Станція «Ідемо в гості». 6.1.Відшукай шкідливу пораду. - От ми вже й на іншій зупинці, де ми пограємо в цікаву гру, а саме , я буду читати віршик, а ви, почувши шкідливу пораду, маєте сплеснути в долоні. Якщо в друга іменини, Ти не гай ані хвилини! Завітай до нього вранці, Ввімкни музику для танців, Ще й пісні горлай щосили, Щоб скоріше стіл нарили. Подарунок лишай вдома – Треба він тобі самому, За один обід не варто Подарунок віддавати. Загрібай цукерки в жмені І ховай їх у кишені. Торт хапай двома руками, Їж великими шматками. Після торту руку жирну Витри краєм скатертини, А якщо вікно є поруч, Витри руки краєм штори. А коли ступнеш на ганок, Скажи: «Стіл був препоганий!» Стане соромно родині, Особливо господині – І тоді матуся вдруге Іменини зробить другу. - Сподобався віршик? Я надіюся, що ви так не ходите на дні народження? (Відповіді учнів) Готуючись до Дня народження друга перш за все ви повинні вибрати подарунок. І зараз ми навчимося як правильно це робити.
6.2.Робота з наочністю. - Погляньте на перший малюнок. Кого ви тут бачите? - Хлопчика і дівчинку. - А яке свято святкують діти? - День народження або іменини. - Чому дівчинка збентежена, здивована? - Бо хлопчик подарував їй папугайчика, знаючи, що в неї є котик. - Так. Вибираючи подарунок другу, треба знати його захоплення, мрії і бажання. Даруючи цуценя, кошеня чи ховраха треба обов’язково узгоджувати це з дорослими.
VII. Зупинка «Вулиця». 7.1.Вірш «Я про інших і не думав». Обговорення вірша. -Отже, ми навчилися, як правильно вибирати подарунки, поводитися в гостях, а зараз ми відправляємося на зупину «Вулиця», де Сонечко пропонує послухати віршик: Вирішив я прогулятись. Та не знав, як розважатись! Ось калюжа величезна, Широчезна, довжелезна! Як стрибнув я у калюжу! Стало мені гарно дуже. Перехожі всі в грязюці, Я, звичайно, теж в багнюці. Бризки вліво, бризки вправо! Всіх забризкав я на славу, Перехожі всі кричать, «Що ти робиш?!» - верещать. Та, дарма, що скажуть люди, І дарма, що з ними буде! Не турбуюсь я про них, Не хвилююсь про чужих! Що ж мене турбує нині – Те, що скаже мама сину? Мама довго не сварила, Показала воду й мило – І прання, і покарання Ледь дійшов вночі до спальні. Та ще мучить тут сумління – Перехожі ж бо не винні, А також перуть до ночі… Ех, не бачити їх очі!
-Дітки, вам віршик сподобався? - Так. -Я надіюся, що ви так себе не поводите на вулиці? А хто з вас знає як треба поводитися на вулиці? (Відповіді дітей).
7.2. Обігрування ситуацій на фоні та їх обговорення. - А хто з вас хоче розіграти віршик на фоні?(робота з динамічним матеріалом). - Вам сподобалося розігрувати віршик? -Так. - Тоді ми розіграємо ще декілька ситуацій:
• Мама з дитиною проходять повз магазин іграшок. Дитина кричить, вимагає негайно купити іграшку. - Хто хоче розіграти цю ситуацію? А поки (ім’я учня) розігрує ситуацію, ми поміркуємо добре чи погано поводить себе дитина? Як би ви себе поводили?
• Хлопчик гуляє з собакою без повідка й намордника. Собака лякає людей. - Чи завжди тварини слухаються своїх господарів? Які бувають випадки?
VIII. Підсумок заняття. 8.1.Розплутай запис і прочитаєш народну мудрість. Обговорення прислів’я.
- Що означає цей вислів? - Те, що якщо робити добро людям, то воно завжди буде повертатися до нас у стократ. 8.2. Підсумкова бесіда. - Ви сьогодні гарно працювали. А скажіть, будь-ласка, чи сподобалось вам сьогоднішнє заняття? -Так. - А що сподобалось найбільше? (Відповіді дітей). - Свято у королівстві ввічливості завершується. Ми навчились, як потрібно вітатися поводитися в гостях , за столом. Не про все ми сьогодні сказали, але це і не можливо. Найголовніше ви повинні запам’ятати: треба вітатися першими з дорослими, ввічливо прощатися, дякувати за допомогу, виявляти доброзичливе і турботливе ставлення до малюків і старших. Будьте привітними, чемними, скромними і турботливими людьми. На згадку ми вручаємо вам таке маленьке символічне сонечко, щоб його промінчики добра нагадували вам про сьогоднішнє свято і ви були нашими промінчиками.